Followers

Friday, February 4

Kau Yang Bernama Hanis 4

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 8:48 PM 0 comments


Hentian Ketiga: Musafir  Cinta

Abang Man” Suara Umeir, juniorku menerjah gegendang. Aku menoleh. Kelihatan Umeir masuk. Dia memberi salam. Tanpa lengah aku menyambut.

“Orang bagi salam dulu, baru panggil nama” Aku menolak Umeir yang duduk di sebelahku.

Umeir menyatukan kedua telapak tangan, gaya memohon ampun. Aku tersengih sahaja. Kemudian terus menumpukan perhatian kepada lap topku. Melihat laguku yang baru diupload di YouTube dan diletakkan di dalam blog.


Nak tahu apa komen orang.

“Abang Man sekarang popular ya?” Umeir memanjangkan leher, memerhati skrin laptopku.

Aku terus tersengih. “Mana, ramai yang kritik ni. Tak sedap la, tak ada makna la” Aku menunjuk pada deretan komen.

“Tapi ramai komen, tandanya abang mula dapat perhatian la. Pengunjung pun meningkat. Ada kipas susah mati plak tu”

Aku mengangkat kening. Kipas susah mati? Apa benda tu?

“Makhluk apa kipas susah mati?” Aku tak pernah dengar. Umeir kupandang pelik.

“Die Hard Fans la. Appa la” Umeri mengangkat tangan, memuncungkan bibir.
Tawaku pecah. Siapa la ajar translate bulat-bulat dari inggeris ke melayu macam tu? Ada patut kipas susah mati.

“Siapa la malang jadi die hard fans aku tu Umeir?” Aku menggeleng. Masih rasa tergeletek dengan istilah yang julung-julung kali kudengari itu.

“Saya” Umeir menepuk dada.

Lagi tawaku berderai. Umeir turut ketawa.

“Em, ni mesti ada apa-apa ni. Sebab tu puji melangit” Aku menjangka.

“Ha’ah, ada.”

“Dah agak” Aku buat wajah merajuk.

“Jangan la perangai macam budak Abang Man. Tak macho la” Umeir mengurut-urut bahuku. Memujuk.

“Kau nak apa?” Aku tersenyum semula.

“Nak pinjam lap top kejap. Nak delete gambar. Sebab ada nak isi dengan gambar lain. Pen drive tak muat”

“Berapa gig la pen drive kau?” Aku memberikan lap topku yang berbekalkan tenaga bateri itu kepada Umeir.

“512MB” Umeir terus meminimizekan tetingkap mozilla firefox yang kugunakan tadi. Dia terus ke bahagian Computer, untuk mengakses pen drivenya.

Aku menggeleng. Ada juga orang zaman ni pakai pen drive 512MB? Zaman sekarang ada pen drive 40G lagi. Kesian junior aku ni.

Umeir bukan keluarga berada. Keluarganya sederhana. Dialah antara golongan terpencil di universiti ini yang tidak mempunyai lap top. Lap top akulah yang sering digunakan jika ada kerja kursus atau pembentangan. Mujur bilik kami sebelah menyebelah sahaja.

Umeir nampak khusyuk dengan lap topku. Entah apa yang dilakukan. Aku pun perlahan-lahan memanjangkan leherku ke belakang kepalanya. Dan apabila aku melihat apa yang ada pada skrin lap top, mataku terpana.

“Siapa tu?” Aku bertanya. Tubuh Umeir terangkat. Terkejut. Spontan lap topku dilipat tutup. Tubuhku ditolak.

“Abang Man, jangan la tengok. Gambar kakak saya tu!”

Oh, kakak. “Kau tak kata tak boleh tengok tadi?” Aku mencari alasan. Dan memang aku tak tahu dia sedang melihat gambar kakaknya. Kalau tahu, tidakku gatal melihatnya.

“Gome,” Aku menyandarkan tubuh ke dinding. Kaki melunjur hingga ke hujung katil. Umeir membuka kembali lipatan lap top, dan terus kembali ke dalam dunianya.

“Maaflah Abang Man, terkejut tadi. Salah saya sebab tak bagitahu” Umeir tiba-tiba menyebut.

Aku tersenyum dan menggeleng. Tanda tidak kisah.

Tetapi pada masa yang sama, wajah perempuan yang terdapat pada skrin lap topku tadi, tergayut-gayut pada tubir mataku, terawang-awang dalam ingatanku. Hatiku berdebar-debar, dan jantungku seakan tercarik-carik.

Apa ini?

Aku mengawal perasaanku.

“Man, tenang. Sisih, sisihkan…” Aku mengingatkan.

Tidak akan ku jatuh semula ke lubang bernama cinta…

Sekali lagi.

Imbas Kembali: Semasa Di Maahad Johor

“Kenapa kita kena berpisah?”

“Sebab kita dah silap”

“Tak boleh kah kita bermula semula?”

Dan soalan itu yang membuatkan aku terdiam, tidak mampu memberikan jawapan yang tidak melukakan. Alasan-alasanku semuanya dipatahkan dengan hujah.

Ya, kami dah silap dalam bercinta. Kami tidak bercinta dengan lunas-lunas Islam. Walaupun cara kami bercouple, terkenal dengan perkataan couple Islamik. Namun apabila aku diberikan Allah peluang untuk menyelami makna cinta di dalam Islam yang sebenar, aku tersedar dari kelalaian dan kesilapanku yang panjang selama ini.

Tetapi tidak bolehkah bermula semula? Itu soalan yang berat untuk aku.
Hal ini kerana, selain menyedari cara percintaanku salah, aku juga menyedari sesuatu yang lain.

Mata Zulaikha kulihat bergenang. Aku tahu dia sedang mengawal air matanya dari gugur. Aku tidak mampu memandang wajahnya. Rasa tercucuk-cucuk. Rasa bersalah menggunung tinggi.

Zulaikha ayu, perempuan solehah, kuat bekerja untuk Islam dan mempunyai pengaruh di matrikulasiku ini. Aku sering disakat oleh kawan-kawan seangkatan, bahawa aku beruntung. Aku tidak tahu kenapa, tetapi Zulaikha terpaut kepadaku. Dan jujurnya, aku bersyukur kerana perempuan sebaiknya, yang digelar-gelar sebagai bidadari dunia, merendahkan diri untuk bercinta denganku, manusia biasa.

Awalnya, aku juga tidak tahu Zulaikha mencintai aku. Kami hanya sering bekerja bersama. Biasa la, sibuk dengan urusan persatuan dan kerja-kerja dakwah di kampus. Kebetulan, aku juga aktif dalam menyebarkan kefahaman Islam.

Hingga akhirnya, mama Zulaikha memanggilku pergi ke rumah. Aku, memang agak rapat dengan keluarganya. Papanya kawan baik ayahku. Ketika perjumpaan itu, mama Zulaikha bertanya kepadaku akan perasaanku terhadap Zulaikha. Sebenarnya, ingin sahaja aku menjawab bahawa aku tiada perasaan istimewa kepadanya. Tetapi, belum sempat bersuara, mama Zulaikha memberitahu sesuatu yang menyebabkan aku teragak-agak untuk berbicara.

“Sebenarnya, Zulaikha ni, sayang sangat pada kamu Man”

Dan Zulaikha yang turut bersama berada di ruang tamu ketika itu, kemerah-merahan pipinya. Tambah membuatkan aku tersepit dalam keterkejutan, meragut terus kata-kata yang kusetkan di dalam hati tadi. Terkejut kerana Zulaikha, Zulaikha yang amat solehah dan merupakan rebutan ramai itu mencintai aku.

Ketika itu, aku teringat ceramah-ceramah baitul muslim yang pernah aku ikuti. Memang, kalau diikutkan, Zulaikha telah cukup empat ciri carian lelaki yang inginkan redha Ilahi.

Aku rasa, aku adalah manusia bertuah. Perempuan kirana sendiri yang mencari aku. Sudah seperti Fahri dengan Aisya dalam Ayat-ayat cinta nampaknya. Cuma, aku tidak sebagus Fahri.

Dalam keadaan genting itu, aku sempat berfikir berkenaan cinta. Apakah ini takdir cintaku? Tetapi aku, aku tidak cintakan Zulaikha walaupun dia rebutan ramai. Namun sekarang, perempuan solehah inilah yang menjemputku. Bagaimana?

Maka kupujuk diriku: “Cinta boleh datang kemudian”

Dan ketika itu, aku telah melakukan kesilapan besar. Aku melafazkan kepada mama:

“Saya pun, menyayangi Zulaikha mak cik”

Dan tidak dapat kugambarkan wajah gembira mama dan Zulaikha ketika itu.
Perjalanan couple kami, adalah yang dikata-katakan orang sekarang couple islamik. Kami sms, e-mail, facebook, tetapi tidak pula berdating, pegang tangan dan duduk berdua-duaan. Sms kami, e-mail kami dan facebook kami pun hanya nasihat-nasihat. Namun kadangkala, wujud juga gurauan nakal.

Hentian Keempat: Ku Labuhkan Cintaku Hanya Pada Yang Khaliq

Aku fikir ketika itu, itulah cinta. Aku rasa aku sudah bahagia. Sudah lengkap ekspedisi cintaku.

Tetapi perjalanan hidupku masih panjang rupanya. Apabila aku memasuki universiti, aku tidak kekal pada universiti yang sama. Aku memasuki universitiku sekarang. Di sini, aku ikuti kumpulan usrah yang baru, bersama rakan-rakan yang baru. Di sini, oleh kerana aku orang baru, maka aku bermula semula dari bawah. Kalau dahulu di matrikulasi, aku adalah ketua, maka di sini aku orang biasa. Kembali mendengar pengisian dari dahulu asyik memberi.
Ketika ini, bersama suasana baru, rohku terisi. 


Terasa betapa selama ini asyik memberi, hatiku menjadi kering. Banyak perkara terbuka apabila mas’ulku memberikan penyampaian. Benarlah, seorang pahlawan yang hebat juga kadangkala perlu mengambil rehat. Mengisi kembali tenaga.

Dan ketika inilah aku menghidu makna cinta yang sebenar.

“Kita ni, kalau nak bina baitul muslim, kena la membinanya atas dasar keimanan kepada Allah SWT. Dan iman ini bukan perkara teori. Ia perkara praktis. Tak jadi cinta kita cinta islamik, hanya dengan kita menamakannya cinta islamik, hanya dengan kita tidak berpegang tangan, hanya dengan kita tidak keluar berduaan. Cinta itu menjadi sesuatu yang mahal apabila dikira oleh Allah SWT. Dan hendak dikira oleh Allah itu, perlulah taat kepada-Nya. Buat apa yang Dia suruh, dan tinggal apa yang Dia larang”

Ketika itu, aku hanya tergegar. Belum lagi tergoncang. Namun, aku terasa seakan dilanda gempa apabila aku mengucup makna cinta yang sebenar.


“Siapakah yang cintanya, terbangun atas dasar untuk mendapat redha Allah SWT? Atau kita ni cari perempuan solehah, hanya kerana hendak mengatakan diri kita ini orang soleh? Kadangkala, di sisi mencari kebaikan inilah syaitan menipu kita”


Ketika itu, aku merasakan jalan ekspedisi cintaku terbentang semula. Aku rasa telah tersasar. Redha Allah dan cintaku dengan Zulaikha. Aku rasa macam hubungan kami, tidak terbina atas dasar itu. Dan yang lebih penting, aku…


“Masalahnya Zulaikha, saya tidak cintakan awak sebenarnya”


Akhirnya terlafaz.


Dan aku nampak, air mata Zulaikha berguguran. Sungguh, 100% terbalik suasana ini dengan situasi di rumahnya dahulu. Jantungku berdebar-debar. Gemuruh. Bukan mudah berkata benar, apatah lagi kebenaran itu memahitkan.


“Habis, kenapa awak kata awak sayang saya dulu?” Zulaikha bertanya. Dia tenggelam dalam emosi. Air mata membasahi wajah.


“Ketika itu, saya tidak jujur dengan diri saya Zulaikha. Saya tidak cintakan awak. Saya ketika itu, tidak faham makna sebenar baitul muslim, makna sebenar mengejar perempuan solehah. Mungkin, masa itu saya hanya nampak awak adalah peluang saya menjadi soleh. Tetapi ternyata saya telah kesilapan Zulaikha. Secara tidak langsung, saya menjadikan awak sebagai matlamat saya. Sedangkan, Allah juga matlamat kita” Aku cuba bertegas, cuba tidak tergugah dengan air mata Zulaikha.


Bohong andai hatiku tidak terkesan dengan apa yang berlaku.
Cinta, kalau benar matlamatnya apa yang Allah redha, maka diri akan condong kepada mendekati Allah SWT. Tetapi, cinta kalau matlamatnya tidak tepat, maka diri akan tercondong kepada nafsu. Kalau dulu kami sms-sms, e-mail, facebook, selepas itu kami telah meleret kepada chatting. Kini, kami sudah berani telefon menyatakan kerinduan. Aku pula, macam tenggelam dalam lautan cinta palsu ini.


“Cinta kita silap Zulaikha. Saya silap, dan saya rasa awak pun silap. Kita berhenti sahaja”


Dan akhirnya aku dicop sebagai pengkhianat oleh keluarga Zulaikha. Aku sendiri mengutuk diriku menyatakan bahawa aku ini bodoh membuat keputusan sedemikian. Tetapi, tiada apa yang aku mahukan selain redha Allah. Aku tidak mahu keluargaku terbina atas asas yang rapuh, sekaligus mengheret aku, isteriku, anak-anakku ke arah yang Allah tidak sukai.

Aku takut. Usrah-usrah, program-program yang kuikuti di universiti kini, membuatkan aku lebih sedar, lebih tegas pada diri, kerana aku seakan dapat melihat betapa hidup ini kontang tanpa redha Allah SWT. Lebih baik mati, jika tidak mampu meraih redha-Nya. Atas perasaan ini, kurasakan keputusan aku kepada Zulaikha adalah tepat. Sebab aku perasan betapa aku mula rasa tidak senang dengan sms-sms kami, e-mail-e-mail kami, hubungan di facebook, chatting serta komunikasi dalam Facebook. Seakan-akan, keimananku meronta untuk diriku dilepaskan dari semua itu.

Ada rasa tidak redha yang tertanam di dalam jiwa, seterusnya menumbuhkan pokok tidak senang, yang kemudiannya mengeluarkan buah gusar.
Dan aku tidak lagi menoleh ke belakang.

Lantas kupasung diriku dari lembah bernama cinta.

Langsung tidak kusentuh. Fobia perkara yang sama berlaku. Tambahan apabila melihat bagaimana keluarga Zulaikha bereaksi terhadapku selepas itu. Ya, secara pandangan kasarnya, aku telah mengkhianati seorang perempuan. Kelihatan aku mempermain-mainkannya. Tetapi, tiada siapa tahu, apa yang bermain di dalam hatiku.

Dan aku lapang serta tenang selepas meninggalkannya.
Aku sahaja yang tahu. Dan untuk kelapangan dan ketenangan ini, aku tidak peduli walau seluruh dunia menyisihkan aku.

Kini, perasaan aneh datang menyapa di hatiku.

Perasaan yang datang hanya selepas aku melihat sekeping gambar.
Pada aku, itu perasaan yang langsung tidak punya asas.

Sekeping gambar buat aku kejatuhan dalam lembah bernama cinta?

Aku berulang kali mengucap, “Sisih, menyisihlah”

Tetapi wajah itu tetap bergayutan.

Tidak mahu pergi.


Wanita Solehah

kalau aku ditanya
siapakah rembulan jiwa dunia
pasti kanku sebut
wanita solehah

dia harta dunia
dia saham akhirat
kalau wujud permata tak ternilai
maka dia jauh dari gapaian pemikiran
wanita solehah

mentari hati
sopan lembutnya
menawan diri
lembut tuturnya
hiasan diri
teguh taqwanya
harga diri

wanita solehah
tongkat buat lelaki
yang buta menuju ALLAH
cahaya buat lelaki
menyinar gelap jalan menuju ILLAHI
oh wanita solehah

lagu ini untukmu
harga yang tidak ternilai
aprisiasi pandanganku kepadamu
peneman sejati hidup ini
penyejuk damai hati ini
bergerak melangkah menari
pendamai mata yang sunyi
kawan da’ie yang sepi

wanita solehah
lebih dari bidadari
menyimpan diri
hanya untuk ILLAHI
ALLAH…
apakah KAU Dengar suara hati ini?
menangis sepi merembes di hati

wanita solehah
apakah dalam gapaian diri?
wanita solehah
aprisiasiku
aprisiasi yang tertinggi


0 Responses so far: