Followers

Tuesday, November 30

Wali Band Harga Diri Ku

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 11:42 PM 1 comments

Continue...


Saturday, November 13

Adakah Aku Sedang Bosan??

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 1:17 AM 0 comments

Dalam facebook kebelakangan ini, ada diantara rakan sahabat yang menyatakan keadaan mereka.. Bosan dan boring.. macam-macam yang diboringkan.. duduk di rumah boring.. cuti boring.. kerja pun boring..  Saya bukanlah pakar motivasi ataupun penasihat ke aper, cuma rasa tergerak untuk memberikan pendapat di ruang ini bahawa betapa kasihannya dan ruginya kita kalau kita memboringkan diri kita selama mana kita diberikan kesempatan dan masa ketika serta ruang untuk hidup di atas dunia ini. Kenapa kita mesti boring dengan segala nikmat yang diberikan? Lihat sahaja kepada nikmat-nikmat pancaindera kita. Ianya sahaja tidak patut dapat membuatkan kita hadir dan berada dalam kepada situasi dan keadaan bosan dan boring tadi.. Sebenarnya terlalu banyak perkara yang boleh dilakukan di dalam dunia ini (yang tidak memboringkan bagi saya).. cuma perkara itu, ringan dan berat, mudah dan susah, kecil dan besar sahaja. Mungkin boring tu kerana tidak tahu melakukan apa-apa ataupun kerana banyak masa yang ada tidak tahu untuk apa dilakukan.. Banyak sebenarnya kerja yang boleh kita lakukan untuk mengelakkan kebosanan.. Tips daripada saya : Jika faktor A yang membuatkan kita boring, ambil tindakan yang bertentangan dengan faktor A. Selagi ianya tidak melanggari peraturan dan syarak teruskan.. Kita sebenarnya yang memilih untuk boring..

Atau pun kita ni sebenarnya tak mensyukuri nikmat Allah?

Pernah anda menyaksikan seseorang yang sakit terbaring lemah di Rumah Sakit, dengan tubuh kurus dan lemah. Banyak selang untuk menyalurkan makanan ketubuhnya dan banyak kabel untuk memonitor perkembangan kesehatannya. Jika kita mengamati sisakit, maka 2 hikmah dapat kita ambil:
  1. Begitu mahalnya harga sebuah kesehatan dan berusahalah selalu menjaganya
  2. Kesehatan merupakan nikmat yang sering terlupakan dan bersyukurlah atas nikmat itu

Jika anda tidak yakin kesehatan sangat mahal, saya dapat ilustrasikan sbb:
Jika kedua ginjal anda tidak berfungsi maka anda harus cuci darah minimal 2X seminggu dengan biaya 600 ribu, sebulan 8X menjadi +5 juta dan setahun +60 juta. Jika umur anda saat ini 30 tahun dan semenjak lahir ginjal anda tidak berfungsi maka total biaya cuci darah adalah 1,8 milyar! Subhanallah.

Hanya satu perangkat tubuh saja yang tidak berfungsi, berapa besar lagi biaya pengobatan, jantung, paru, lever, mata, otak atau anda kena stroke. Mungkin dibutuhkan biaya ratusan milyar untuk pengobatannya. Tetapi kenyatannya sekarang!, semua perangkat itu masih berfungsi dengan baik ditubuh kita sehingga tidak diperlukan pengobatan yang milyaran itu.

Jika kita perhatikan selang oksigen menempel dihidung sisakit, maka berapa uang yang harus dikeluarkan jika Allah swt menagih pembayaran atas semua oksigen yang dihirup sepanjang hidup kita. Belum lagi tagihan terhadap kebutuhan air, cahaya matahari atau kenikmatan lain yang kita peroleh dari Allah swt.

Sepatutnya sekarang kita merenung, betapa banyak nikmat yang kita peroleh dan betapa sedikit kita bersyukur kepada Allah swt. Bagaimana wujud rasa syukur itu?, orang-orang yang bersyukur adalah orang-orang yang kembali ke fitrahnya yakni menghambakan diri kepada sang Khaliq.

Aku ciptakan jin dan manusia hanya untuk menyembah-Ku (Adz-Dzaariyat 56).

Disaat kita meninggalkan semua kewajiban dan menjalankan keharaman, maka termasuk orang yang tidak bersyukur kepada Allah swt. Jangan tunda dan berjanji jika tua banyak-banyak beribadah, karena tidak ada yang bisa menjamin kita hidup hingga tua nanti.

Wallahua’lam
Continue...


Wednesday, November 10

Pesanan Seorang Isteri Buat Si Suami

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 12:47 AM 0 comments

1.Selalulah menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda.

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing-berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri. Jangan bedal semua, sampai giliran isteri yang tinggal ekor ikan sekerat, janggut sotong, ekor taugeh. Frust, tau tak!

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu,kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Hairan yee, masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga. Sekali atau berkali-kali kala tolonglah membeli minyak masak, bawang, lada,sayur dsbnya.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh,jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami "degil" tak nak minta pertolongan,selagi itulah dia rela nak tolong (lainlah kalau awak kawin dengan perempuan kedekut, itu bodoh awak sendirilah).

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi, bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang, simpan balik di tempat asal. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

16. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali.Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

17. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Mereka pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri. You all memang dengki!

18. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate,jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

19. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur?Jiran sebelah rumah awak?

20. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor.Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya. Jangan sampai isteri nak mampus pun tak perasan.

21. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat.Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbang rasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

22. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk neraka tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga. ! Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

23. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali(kalau isteri tak nak balas, salah awaklah kawin dengan perempuan kepala batu).

24. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu pujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masaalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja. Kalau kita orang semua pakat mogok, awak juga yang rugi!
Continue...


Suburkanlah Rasa Cintaku Ini

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 12:47 AM 0 comments

"Ya Allah, dengan izinMu,
Telah banyak yang aku lalui
Hingga pernah resah jiwa ini
Hingga pernah gelisah hati ini
Cinta dunia pernah merantai hati
Walau tidak pernah kuzahiri
Dalam sederap langkah perjalanan hidupku

Jika dulu telah Engkau izinkan
Aku merasai kehangatan kasih dalam alpa
Jika dulu Engkau benarkan
Aku menikmati rindu adam kepada hawa
Jika dulu Engkau biarkan
Aku di dalam bahagia yang sementara
Cukuplah wahai tuhanku!

Kerana di sebalik semua itu
Aku pernah kehilangan cintaMu
Pernah gersang jiwaku
Pernah tandus imanku!
Derita itu merobek ketenanganku
Hatiku yang telah retak semakin retak
Solatku tiada lagi khusyuknya
Rukukku tiada lagi ikhlasnya
Sujudku bersama fikiran yang melayang entah ke mana
Tahajjudku sudah tiada serinya
Munajatku sudah hilang air matanya!
Imanku longlai untuk berkata-kata!

Dan Ya Allah
Setelah semua itu aku lalui
Dengan penuh susah, jerih dan payah
Kugagahi jua langkah lemah ini
Berbekal harapan yang tidak pernah mati
Akhirnya kutemui cintaMu yang hakiki
Manisnya kurasai
Bahagia dan ketenangan abadi!

Bersama setiap sedutan nafas
Beriramalah tasbih, tahmid dan takbir
Hati ini bahagia dengan mengingatiMu
Hati ini derita bila melupaiMu
Engkaulah Kekasih dan cinta hatiku
Sekalipun tidak
Aku berasa kecewa kerana dikecewakan
Bahkan hati yang retak kembali pulih
Hati yang merana kembali damai
Hati yang sirna kembali menyinar!

Syukurku padaMu tuhan!
Atas segala kurniaan
Nikmat rasa cinta yang cuma sedikit padaMu ini,
Jangan Engkau lenyapkan,
Jangan Engkau kuburkan
Tapi, suburkanlah cintaku padaMu tuhan!
Biarkan hati ini
Terus mengharap, berpaut dan bergantung padaMu
Kurniakan kepadaku
Sekeping hati yang kuat
Agar ia terus hidup di dalam cahayaMu
Selamanya!
Continue...


Ambillah Madu Dan Jangan Rosakkan Sarangnya

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 12:44 AM 0 comments

Di mana pun kelembutan itu berada, ia akan menghiasi tempat itu. Demikian halnya bila ia dicabut dari suatu tempat, ia akan mengotorinya. Kelembutan tuturkata, senyuman tulus di bibir, dan sapaan-sapaan yang terpuji saat bersua merupakan hiasan-hiasan yang selalu dikenakan oleh orang-orang mulia.

Semua itu merupakan sifat seorang mukmin yang akan menjadikannya seperti seeokor lebah;makan dari makanan yang baik dan menghasilkan madu yang baik. Dan bila hinggap pada setangkai bunga, ia tidak akan merosakkannya. Itu, kerana Allah menganugerahkan pada kelembutan sesuatu yang tidak Dia berikan kepada kekerasan.

Di antara manusia terdapat orang-orang “istimewa” yang membuat banyak kepala tunduk hormat menyambut kedatangannya, orang datang berduyun-duyun kerana ingin melihat mukanya, banyak hati bersimpati padanya dan banyak jiwa memujanya. Dan mereka itu tidak lain adalah orang-orang yang banyak dicintai dan dibicarakan manusia dikeranakan kedermawanan dan kelobaannya, kejujurannya dalam berjual beli, dan keramahan dan sopan-santunnya dalam bergaul.

Mencari banyak teman merupakan tuntutan dalam hidup yang selalu dicontohkan oleh orang-orang terhormat dikeranakan akhlak dan perilakunya yang terpuji. Mereka itulah orang-orang yang selalu berada di tengah-tengah kerumunan manusia dengan senyuman yang merekah, keramahan yang mententeramkan dan sopan-santun yang menyejukkan. Dan kerana itu, mereka selalu ditanyakan dan didoakan ketika tidak terlihat.

Orang-orang yang bahagia memiliki tuntutan akhlak yang secara garis besar tercakup dalam slogan:

“……tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia. “ (Fushshilat : 34)

Begitulah; mereka dapat memupuskan rasa dengki dengan emosi yang terkawal, kesabaran yang menyejukkan, dan kemudahan memaafkan yang mententeramkan. Mereka adalah orang-orang yang mudah melupakan kejahatan dan megingatkan kebaikan orang lain. Kerana itu, tatkala kata-kata kotor dan keji terlontar untuk mereka, telinga mereka tidak akan merah dibuatnya. Bahkan mereka memandang kata-kata itu sebagai angin lalu yang tidak akan pernah kembali.

Mereka adalah orang-orang yang selau berada dalam kedamaian, orang-orang yang berada disekitar mereka merasa aman dan kaum Musliminyang bersama mereka pun merasa tenteram.

“ Orang muslim adalah orang yang orang-orang muslim lainnya selamat dari gangguan lidah dan tangannya. Orang mukmin adalah orang yang orang-orang lainnya merasa aman dari gangguan, baik dalam jiwa mahupun harta mereka. (Al-Hadith)

“Sesungguhnya Allah telah meyuruhku untuk menyambung tali silaturrahim dengan orang yang telah memutuskannya dariku, memaafkan orang yang telah menzalimiku, dan memberikan harta pada orang yang tidak memberikan harta kepadaku. (Al-Hadith)

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

“ dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan). (Ali-‘Imran : 134)

Sampaikan khabar gembira kepada mereka bahawa, balasan Allah atas ketenangan, ketenteraman dan kedamaian mereka adalah akan disegerakan. Khabarkan pula sebuah khabar gembira kepada mereka bahawa, mereka juga akan mendapatkan balasan besar di akhirat berupa syurga-syurga dan sungai-sungai yang indah di sisi Rabb mereka kelak. Yakni:

“ Di tempat yang disenangi di sisi Rabb Yang Berkuasa (Al-Qamar : 55)
Continue...


Mutiara Kata : Kisah Mereka Yang Pelupa

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 12:42 AM 0 comments

Sabda Nabi S.A.W: akan datang kasih mereka 5 perkara dan lupa mereka 5 perkara:

Kasih mereka kepada hidup ? lupa mereka kepada mati

Kasih mereka kepada harta ? lupa mereka kepada hisab

Kasih mereka kepada mahligai ? lupa mereka kepada kubur

Kasih mereka kepada dunia ? lupa mereka kepada akhirat

Kasih mereka kepada makhluk - lupa mereka kepada Allah.

Apabila hampir mati seseorang hamba Allah maka terbahagilah dia kepadaima bahagi:

hartanya untuk warisnya.

Nyawanya untuk Malaikal Maut

dagingnya untuk ulat-ulat

tulangnya untuk tanah

amalan dan kebajikannya untuk orang yang dianiayainy
a

Continue...


Tuesday, November 9

Permata Hati Rasulullah

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 10:49 AM 0 comments

Gembira hatinya, gembiralah Rasulullah s. a. w. Tertitis air matanya, berdukalah baginda. Dialah satu-satunya puteri yang paling dikasihi oleh junjungan Rasul selepas kewafatan isterinya yang paling dicintai, Siti Khadijah. Itulah Siti Fatimah r. a., wanita terkemuka di dunia dan penghuni syurga di akhirat. 

Bersuamikan Sayyidina Ali bukanlah satu kebanggaan yang menjanjikan kekayaan harta. Ini adalah kerana Sayyidina Ali yang merupakan salah seorang daripada empat sahabat yang sangat rapat dengan Rasulullah s. a. w., merupakan kalangan sahabat yang sangat miskin berbanding dengan yang lain. 

Namun jauh di sanubari Rasulullah s. a. w. tersimpan perasaan kasih dan sayang yang sangat mendalam terhadapnya. Rasulullah s. a. w. pernah bersabda kepada Sayyidina Ali,"Fatimah lebih kucintai daripada engkau, namun dalam pandanganku engkau lebih mulia daripada dia."(Riwayat Abu Hurairah) 

Wanita pilihan untuk lelaki pilihan. Fatimah mewarisi akhlak ibunya Siti Khadijah. Tidak pernah membebani dan menyakiti suami dengan kata- kata atau sikap. Sentiasa senyum menyambut kepulangan suami hingga hilang separuh masalah suaminya. Dengan mas kahwin hanya 400 dirham hasil jualan baju perang kepada Sayyidina Usman Ibnu Affan itulah dia memulakan penghidupan dengan wanita yang sangat dimuliakan Allah di dunia dan di Akhirat. 

Bukan Sayyidina Ali tidak mahu menyediakan seorang pembantu untuk isterinya tetapi sememangnya beliau tidak mampu berbuat demikian. Meskipun beliau cukup tahu isterinya saban hari bertungkus-lumus menguruskan anak-anak, memasak, membasuh dan menggiling tepung, dan yang lebih memenatkan lagi bila terpaksa mengandar air berbatu-batu jauhnya sehingga kelihatan tanda di bahu kiri dan kanannya. 

Suami mana yang tidak sayangkan isteri. Ada ketikanya bila Sayyidina Ali berada di rumah, beliau akan turut sama menyinsing lengan membantu Siti Fatimah menggiling tepung di dapur. "Terima kasih suamiku," bisik Fatimah pada suaminya. Usaha sekecil itu, di celah-celah kesibukan sudah cukup berkesan dalam membelai perasaan seorang isteri. 

Suatu hari, Rasulullah s. a. w. masuk ke rumah anaknya. Didapati puterinya yang berpakaian kasar itu sedang mengisar biji-biji gandum dalam linangan air mata. Fatimah segera mengesat air matanya tatkala menyedari kehadiran ayahanda kesayangannya itu. Lalu ditanya oleh baginda, "Wahai buah hatiku, apakah yang engkau tangiskan itu? Semoga Allah menggembirakanmu." Dalam nada sayu Fatimah berkata, "Wahai ayahanda, sesungguhnya anakmu ini terlalu penat kerana terpaksa mengisar gandum dan menguruskan segala urusan rumah seorang diri. Wahai ayahanda, kiranya tidak keberatan bolehkah ayahanda meminta suamiku menyediakan seorang pembantu untukku?" Baginda tersenyum seraya bangun mendapatkan kisaran tepung itu. Dengan lafaz Bismillah, Baginda meletakkan segenggam gandum ke dalam kisaran itu. Dengan izin Allah, maka berpusinglah kisaran itu dengan sendirinya. Hati Fatimah sangat terhibur dan merasa sangat gembira dengan hadiah istimewa dari ayahandanya itu. Habis semua gandumnya dikisar dan batu kisar itu tidak akan berhenti selagi tidak ada arahan untuk berhenti, sehinggalah Rasulullah s. a. w. menghentikannya. 

Berkata Rasulullah s. a. w. dengan kata-kata yang masyhur, "Wahai Fatimah, Gunung Uhud pernah ditawarkan kepadaku untuk menjadi emas, namun ayahanda memilih untuk keluarga kita kesenangan di akhirat." Jelas, Baginda Rasul mahu mendidik puterinya bahawa kesusahan bukanlah penghalang untuk menjadi solehah. Ayahanda yang penyayang terus merenung puterinya dengan pandangan kasih sayang, "Puteriku, mahukah engkau kuajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kau pinta itu?" "Tentu sekali ya Rasulullah," jawab Siti Fatimah kegirangan. Rasulullah s. a. w. bersabda, "Jibril telah mengajarku beberapa kalimah. Setiap kali selesai sembahyang, hendaklah membaca 'Subhanallah' sepuluh kali, Alhamdulillah' sepuluh kali dan 'Allahu Akbar' sepuluh kali. Kemudian ketika hendak tidur baca 'Subhanallah', 'Alhamdulillah' dan 'Allahu Akbar' ini sebanyak tiga puluh tiga kali." 

Ternyata amalan itu telah memberi kesan kepada Siti Fatimah. Semua kerja rumah dapat dilaksanakan dengan mudah dan sempurna meskipun tanpa pembantu rumah. Itulah hadiah istimewa dari Allah buat hamba-hamba yang hatinya sentiasa mengingatiNya 

Buat renungan semua: Orang yang berfikiran besar banyak memperkatakan ilmu Orang yang berfikiran sederhana banyak memperkatakan peristiwa Orang yang berfikiran rendah banyak memperkatakan manusia Orang yang berfikiran cetek banyak memperkatakan diri mereka 

Nabi SAW bersabda, ada 4 perkara yang dipandang baik, tetapi 4 lagi dipandang lebih baik : 1. Sifat malu dari lelaki adalah baik, tetapi dari perempuan adalah lebih baik, 2. keadilan dari setiap orang adalah baik, tetapi dari pemimpin adalah lebih baik, 3. taubat dari orang tua adalah baik, tetapi dari orang muda adalah lebih baik, 4. kedermawan dari orang kaya adalah baik, tetapi dari orang fakir adalah lebih baik.

Continue...


Lepak Santai:Hari Ini Milik Anda..Tapi Esok??

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 10:38 AM 0 comments

Apabila anda berada di pagi hari,janganlah menunggu waktu petang kerana hari ini adalah kesempatan untuk hidup.Oleh kerana itu anda tidak perlu memikirkan hari kelmarin yang telah berlalu dengan segala kebaikan dan keburukan yang menghiasinya.Tidak juga dengan hari esok yang belum tahu datang.

Hari yang saat ini mataharinya menyinari anda dan siangnya menyapa anda membuat anda mampu memandang alam sekitar.Itulah hari anda.Maka,manfaatkanlah hari itu sebaik-baiknya.Maka,anggaplah masa hidup anda hari ini sahaja atau seakan-akan anda dilahirkan hari ini dan akan mati hari ini juga.

Falsafah ini akan menyelamatkan kehidupan anda sehingga tidak tersepit antara dua kehidupan masa lalu dengan pelbagai kesedihan dan kegundahan yang terjadi pada masa itu dan masa depan yang penuh ke tidakpastian dan seringkali menakutkan.

Pusatkanlah seluruh perhatian dan kreativiti anda untuk hari ini sahaja.Dan pada hari inilah,anda harus bertekad mempersembahkan kualiti solat yang paling khusyuk,membaca dan memahami Al-Quran secara mendalam,merenungi kehidupan dunia dengan sepenuh hati,keseimbangan dalam segala hal,keindahan dalam akhlak,kerelaan dengan semua yang ALLAH berikan,perhatian terhadap alam sekitar,perhatian terhadap kesihatan jiwa dan raga serta memberi manfaat kepada orang lain.

Untuk hari ini anda harus mulai membahagi masa dengan bijak.Jadikanlah setiap minit seakan ribuan tahun dan setiap detik seakan ratusan tahun.Tanamkanlah kebaikan sebanyak-banyaknya pada hari itu,memelihara indahnya kehidupan,meminta ampun dari pelbagai dosa yang telah di lakukan,mengingat tuhan dan mempersiapkan diri untuk pergi jauh(mengharapNYA).Dengan demikian hidup anda pada hari ini akan penuh kebahagiaan,merasa aman dan tenteram serta menerima rezeki isteri,suami,anak-anak,tugas-tugas dengan tangan yang terbuka dan penuh rasa syukur.

ALLAH berfirman
"Terimalah semua yang telah ALLAH berikan kepadamu dan jadilah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur "(Al-A'raf:144)

Hidup anda pada hari ini juga tanpa kesedihan,gangguan,kemarahan,kedengkian dan kebencian atau sakit hati.

Jangan lupa,hendaklah anda mengukir sebuah tulisan dalam hati anda atau meja tempat anda bekerja "Hari ini adalah milik mu".Yakni,apabila hari ini anda dapat memakan nasi yang harum baunya,apakah anda masih berfikir tentang nasi basi yang telah anda makan kelmarin yang akan membahayakan kesihatan anda?Mungkin anda masih berfikir tentang nasi yang anda makan esok hari,padahal nasi tersebut masih ada dalam angan-angan.

Apabila pada hari ini anda dapat minum air dingin yang menyegarkan,maka mengapa anda harus bersedih atas air masin yang anda minum kelmarin atau menginginkan air esok yang masin dan panas?

Seandainya anda percaya akan diri sendiri dan mampu mengerjakan sesuatu dengan semangat yang tekad yang kuat anda dapat menundukkan diri anda untuk berpegang pada prinsip "masa hidupku hanyalah pada hari ini".Prinsip inilah yang akan menyibukkan diri anda setiap detik untuk memperbaiki keadaan,sekaligus berusaha meningkatkan mutu kerja dan membersihkan amal perbuatan anda.

Dan itu,anda akan berkata dalam hati "Hanya hari ini aku berkesempatan untuk mengatakan yang baik-baik sahaja,tidak bercakap kotor dan menjijikkan,tidak akan pernah mencela,mengherdik dan juga membicarakan keburukan orang lain.Hanya hari ini aku berkesempatan mengemas rumah dan pejabat agar tidak berserabut dan berselerak.Dan kerana hari ini sahaja aku akan hidup,maka aku akan memperhatikan kebersihan tubuhku,kerapian penampilanku,kebaikan tutur kata dan tindak-tandukku".

Kerana hanya akan hidup pada hari ini maka aku akan berusaha sekuat tenaga untuk taat kepada TUHANKU,mengerjakan solat sesempurna mungkin,membekali diri dengan solat-solat sunat nafilah,berpegang teguh pada Al-Quran,mengkaji dan mencatat segala yang bermanfaat yang ada di dalamnya.

Aku hanya akan hidup hari ini,kerana itu aku akan menanamkan dalam hatiku semua nilai keutamaan dan mencabut darinya pohon-pohon kejahatan yang ku tanam sampai ke akarnya,dan mematahkan ranting-rantingnya yang berduri seperti sifat takabbur,ujub,riya' dan berburuk sangka.

Hanya hari ini sahaja aku akan dapat menghirup udara kehidupan maka aku akan berbuat baik kepada orang lain dan menghulurkan tangan kepada sesiapa pun.aku akn menjenguk mereka yang sakit,menghantarkan jenazah,menunjukkan jalan yang benar kepada orang yang tersesat,memberi makan kepada orang yang kelaparan,menolong orang yang sedang berada dalam kesulitan,membantu orang yang di zalimi,meringankan penderitaan orang yang lemah,mengasihi mereka yang menderita,menghormati orang-orang alim,menyayangi anak-anak kecil dan berbakti kepada kedua ibu bapa.

Aku akan hanya hidup hari ini,maka aku akan mengucapkan "Wahai masa lalu yang telah berlalu dan selesai tenggelamlah seperti mataharimu.Aku tak akan menangisi pemergianmu dan kamu tidak akan pernah melihatku termenung sedetik pun untuk mengingatimu.Kamu telah meningggalkan kami semua.Pergi dan tak akan kembali lagi"

"Wahai masa depan,engkau masih dalam keghaiban.Maka aku tidak akan pernah bermain dengan khayalan dan menjual diri hanya untuk sebuah dugaan.Aku pun tidak bakal memburu sesuatu yang belum tentu ada kerana esok hari mungkin tidak ada sesuatu.Esok hari adalah sesuatu yang belum di ciptakan dan tidak ada satu pun darinya yang dapat dei sebutkan.

"Hari ini milik anda" adalah ungkapan yang paling indah dalam kamus kebahagiaan.Kamus bagi mereka yang menginginkan kehidupan yang paling indah dan menyenangkan.
Continue...


Berkelanalah kita menjelajahi bumi

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 12:56 AM 0 comments

Di antara perkara yang dapat melapangkan dada dan melenyapkan awan kesedihan dan kesusahan, adalah berjalan menjelajah negeri melihat alam sampai ke pelusuk negeri dan berkeliling ke segala daerah bumi yang luas ini. Lihatlah bentangan alam yang terbuka luas ini untuk dikaji agar anda dapat melihat apa yang tertulis oleh pena kekuasaan Allah, bahawa di alam ini terdapat lembaran ayat-ayat Allah yang indah. Tujuannya agar anda dapat menyaksikan taman, kebun, sawah dan bukit-bukit hijau yang indah mempersona.

Cubalah anda keluar dari rumah, lalu perhatikanlah apa yang berada di sekitar anda, di hadapan anda, dan di belakang anda! Cubalah daki gunung-ganang, turunlah ke lembah-lembah, panjatlah batang-batang pepohonan, minumlah air yang jernih, dan ciumlah harum bunga mawar! Pada ketika itu, anda akan merasai jiwa anda benar-benar merdeka dan bebas sebagaimana burung yang beterbangan di angkasa melafazkan tasbih kebahagiaan.

Keluarlah dari rumah anda , lemparlah tabir hitam yang menghalangi pandangan anda, kemudian berjalanlah di bumi Allah yang sangat luas ini dengan sentiasa berzikir dan bertasbih!

Mengurung diri dalam bilik yang sunyi bersama kekosongan yang menyakitkan merupakan jalan untuk bunuh diri. Bilik anda bukanlah dunia yang sebenarnya dan anda bukanlah manusia satu-satunya di alam ini. Oleh yang demikian, mengapa anda harus menyerahkan diri dan berputus asa? Bukankah sebaiknya anda menyatukan pandangan, pendengaran dan hati untuk menyeru kepada diri anda sendiri :

Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 9:41) 

marilah menyempatkan diri membaca Al-Qur’an, baik ketika sibuk mahupun ketika masa luang. Senandungkan Al-Qur’an di tepi-tepi sungai, di pinggiran hutan yang rimbun, di antara burung-burung yang sedang berkicau membaca untaian puisi cinta, atau di hadapan gemericik aliran air sungai yang sedang mengisahkan perjalanannya dari hulu ke hilir.

Menjelajah ke beberapa pelusuk negeri merupakan suatu kenikmatan yang disaranlan oleh para doktor terutama kepada mereka yang sedang stress menghadapi suatu persoalan dan tekanan yang berat dalam hidupnya dan bagi orang-orang yang terkurung dalam biliknya yang sempit. Oleh kerana itu, marilah sesekali kita berjalan menjelajah pelusuk negeri untuk mencari ketenangan, bergembira, berfikir, dan sekaligus menghayati ciptaan Allah yang sangat luas ini.

…dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) : “Ya Rabb kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau” …. (Ali-‘Imran : 191)
Continue...


Renungan Cinta

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 12:55 AM 0 comments

Kepada yg masih SINGLE...
Cinta ibarat kupu2. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tp, bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga. Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, tp cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan pd seseorang yg layak menerima.

Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN.. .
Cinta bukannya mencari seseorang yg "SEMPURNA", tetapi menemukan seseorang yg mampu menjadikan dirimu sempurna.


Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL...

Jgn katakan "AKU CINTA PADAMU!" bila kau tidak benar2 peduli. Jgn bicarakan soal perasaan bila itu tdk benar2 ada. Jgn kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main2 dgnnya. Jgn menatap ke dlm mata seseorang bila apa yg kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tdk berniat langsung "UNTUK MENERIMANYA" saat ia terjatuh.
Kepada yg PATAH HATI...
Sakit... patah hati... bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana kita mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yg boleh diambil sbg pengajaran dan hikmahnya.
Kepada yg BELUM PERNAH JATUH CINTA...

Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jangan sampai tergolek sudah. Biar selamba tapi stabil. Berkongsilah tetapi jgn tak adil. Cubalah utk memahami. Bersedialah utk terluka dan menderita, tetapi jgn simpan semua rasa sakit jika itu yg benar2 dialami.


Kepada yg ingin MENGUASAI...
Hatimu patah melihat org yg kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa org yg kau cintai ternyata tdk bahagia dgn mu.


Kepada yg takut MENGAKUI...

Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dgn seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan dgn mu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila org yg kau cintai, langsung tdk mengetahui perasaanmu terhadapnya.

Kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TLH PERGI...
Hal menyedihkan dlm hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau tlh mensia-siakan masa bertahun-tahun utk seseorang yg tdk layak. Kalau sekarang dia sudah tdk layak, 10 thn dr sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.

Cinta memang indah tp byk ranjau onak berduri didlmnye....
Continue...


Sunday, November 7

Bila Aku Jatuh Cinta

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 4:03 PM 0 comments

Ya Allah....
Aku minta izin
Bila suatu saat aku jatuh hati
Jangan biarkan cintaku untuk-Mu berkurang
Hingga membuat aku lalai akan adanya Engkau

Ya Allah....
Aku punya pinta
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu
yang tak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Ya Allah....
Izinkan bila suatu saat aku jatuh hati
Pilihkan untukku seorang yang hatinya
penuh dengan kasih dan cinta-Mu
Dan membuatku makin menganggumi- Mu

Ya Allah...
Bila sesuatu saat aku jatuh hati
Pertemukanlah kami
Jodohkanlah kami
Satukanlah kami
Berikanlah kami kesempatan untuk lebih
mendekati cinta-Mu
Dalam suasana yang sakinah, mawaddah dan rahmah

Ya Allah....
Pintaku yang terakhir adalah seandainye aku jatuh hati
Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu
Izinkanlah aku untuk menemui kerinduan-Mu
Continue...