Followers

Sunday, February 27

Cinta Metafora

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 4:36 AM 1 comments





Cinta Metafora

Assalamualaikum. Haip, kali ni saya hadir dengan tajuk cinta metafora. Belum-belum lagi di Fb tengahari tadi dah ada orang tanya. Cinta metafora? Kenapa dengan cinta metafora? Cinta metafora ni lebih kurang macam ni. Mengharap akan sesuatu yang memang tidak kunjung tiba. Aeh, tapi apa yang tidak kunjung tiba? Jom baca artikel kali ni.

Bercinta, Tetapi Tidak Mencintai.

Pelik bin ajaib entry ni. Bercinta, tapi tidak mencintai. Macam mana tu? Macam tu la. Sebelum tu, kepada mereka yang terasa akan entry kali ni. Saya minta maaf dulu. Mungkin. Mungkin ada yang terasa. Tapi bukan nak tuju kepada mereka yang playboy, playgirl. Don’t mention too them. Tapi nilai diri kita dahulu.
Kenapa menyatakan yang kita mencintai. Sedangkan dalam dasar kita tidak. Kenapa tidak? Sebab bercinta tidak ikhlas. Aeh, ada ke cinta tu ikhlas? Ada, jika kita cintakan Allah, Allah akan mencintai kita. Tapi ni manusia. Adat, dan kebiasaan. Aku cintakan kau. Tapi, dalam hati, aku ada orang lain. Aku ada seseorang yang boleh membawa aku ke alam yang best.

Tapi sebenarnya entry kali ni tidak ingin menyatakan mengenai keperihalan ini. Aeh, asal kali ni ayat baku? Tapi kali ni izinkan saya menulis dan menulis. Tapi adakah saya menulis? Izinkan saya menaip, dan menaip sepatah dua kata. Mengenai cinta yang tidak nampak. Tergerak untuk menulis dan menaip atas keyboard ni, atas tajuk yang di berikan sebab terbaca satu artikel tentang orang “tua”. Maaf menggunakan bahasa orang “tua” sebab memang dah tua tapi nak memburu cinta muda. Cinta manusia yang bersifat sementara. Sebab apa? Sebab nafsu tidak pernah puas akan sesuatu.

Kita anggap yang cinta umpama sebatang pen. Terjadinya sebatang pen adalah untuk menulis. Selagi pen tu boleh berguna, boleh berfungsi untuk menulis selagi itulah pen itu akan di gunakan.
Tetapi, kalau tujuan pen di ciptakan di salah gunakan bukan untuk menulis, tapi untuk mengetuk, mencucuk ia akan rosak. Apabila ia telah rosak, ia akan di buang ke dalam tong sampah. Dah kena buang dalam tong sampah, majlis perbandaran datang ambil dan buang jauh-jauh.

Begitulah juga cinta. Cinta dicipta oleh Allah untuk dua insan bernama lelaki dan wanita beribadah kepada-Nya. Selagi cinta berlandaskan dan bermatlamatkan ibadah, yakni selaras dengan tujuan ia diciptakan, maka selagi itu cinta itu akan selamat dan bahagia. Sebaliknya, jika cinta itu diarahkan secara bertentangan dengan tujuan ia diciptakan, maka cinta itu akan musnah dan memusnahkan. Keindahan cinta itu akan pudar dan tercalar.
Walaupun tua, kita tetap punya hati. Dan selagi kita punya hati, selagi itulah ada cinta. Dalam satu hati tidak boleh ada dua cinta, setua mana pun kita pasti ada satu cinta yang bersemi dan mendominasi di dalam hati. Apakah cinta yang seharusnya ada di dalam hati wanita atau lelaki tua? Tentulah cinta Allah. Sebab semakin tua ertinya semakin dekat perjalanan kita menuju Allah. Kematian itu ertinya pulang menemui Allah. Dan itu juga pulang menemui cintanya yang sejati dan abadi.
Justeru, apabila usia telah tua, semua nikmat yang bersifat lahiriah dan fizikal mula dicabut sedikit demi sedikit dan secara beransur-ansur. Nikmat makan, nikmat sihat, nikmat tidur, nikmat melakukan hubungan seks dan lain-lain lagi menjadi semakin menurun. Walaupun cuba dipertahankan dengan ubat, makanan tambahan, rawatan, senaman dan usaha-usaha yang lain, tua tidak dapat dielakkan. Ia hanya dapat diperlahankan. Ini sunnatullah yang tidak dapat diubah-ubah.
Mengapa Allah takdirkan begitu? Tentu ada hikmahnya. Segala kemanisan dan kelazatan dunia mula dicabut perlahan-lahan menjelang usia tua agar manusia beransur-ansur beralih kepada kelazatan rohaniah pada episod-episod terakhirnya dalam hidup. Seolah-olah manusia ‘dipaksa’ menumpukan fokus hatinya untuk mencintai Allah. Semua ‘kesayangan’ kita sudah diambil, maka usah berpaling lagi daripada Allah. Rebut dan nikmati cinta-Nya sebagai bekalan di akhirat nanti.

Bila Semua Berlaku, Terjadi Pecintua

Kenapa semua ni boleh terjadi? Sebab “Pecintua: Pemburu Cinta Tua” yang memburu cinta muda kerana mereka tidak dapat kemanisan iman di dalam diri. Tidak dapat menikmati apa yang di namakan cinta. Jiwa dia kosong. Lalu di buru cinta muda untuk mengisi hati yang lara. Bila hati sudah kosong, sunyi sepi ada suara yang berdetak di hati. “Rumah kata pergi, kubur kata mari”

Ah, tidak sudi dia ke sana. Takut dan benci mati. Lalu dalam keadaan terpinga-pinga syaitan membisikkan cinta lama. Ke sana kau, burulah kebahagiaan itu selagi usia masih ada! Lalu dengan mata yang kabur, uban yang bertabur dan tenaga yang sudah mengendur itulah si tua terus memburu cinta dengan keinginan yang membara dan menyala-nyala. Tanpa disedari yang diburunya itu hanyalah tipuan syaitan pada minit-minit terakhir dalam hidupnya!

Bila usia telah tua… ertinya Allah telah memanggil. Bersedialah untuk pergi. Pergi bukan untuk berpisah tetapi untuk bertemu-Nya. Di sana ada cinta yang lebih bahagia dan lebih sempurna. Jangan terkesima lagi dengan cinta Metafora!

Penutup: Ambillah Redha Allah, Bukan Redha Manusia
Ya ALLAH..
RedhaMu yang kudamba!
 
Seandainya Engkau redha..
Meskipun kehidupan sepahit hempedu
Tetap manis terasa di qalbu
 
Seandainya Engkau redha..
Meskipun papa kedana harta tiada
Tetap kaya mewah dalam bahagia
 
Seandainya Engkau redha..
Meskipun semua manusia murka
Tetap damai bersemayam di jiwa
 
Seandainya Engkau redha..
Meskipun musuh memutih di bumi
Tetap mara megah penuh berani
 
Seandainya Engkau redha..
Meskipun alam semesta ada kebinasaan
Tetap kemakmuran merajai perasaan
 
Seandainya Engkau redha..
Meskipun badai taufan menggegar dunia
Tetap tenang arus iman mengalir di dada
 
Ya Allah..
Seandainya Engkau redha..
Dan apabila cinta padaMu benar
Maka semua permasalahan menjadi mudah
Dan setiap yang berada di atas tanah adalah tanah!