Followers

Monday, January 31

Buat Dan Jangan-Jangan

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 3:00 AM 2 comments


Apa yang Kena diBuat

• Ikhlaskan niat
Niat?Ikhlas?Memang kena ada semua ni. Sebab apa? Semua perkara yang kita buat perlulah ada niat, bila ada niat, kena ikhlas. Susah tu nak ikhlas. Bukan pepatah bukan senang nak senang, bukan susah nak susah. Tapi bukan senang nak ikhlas, bukan susah nak ujub dan taqbur. Kalau awal-awal dah tau niat nak terpesong bila melalui jalan da’ie, biarlah dari awal-awal. Jangan dah tengah-tengah niat dah lain.

Rasulullah SAW sendiri menasihatkan kepada kita, “Bahwa sesungguhnya amal itu tergantung kepada niatnya dan bagi seseorang adalah apa yang ia niatkan. ” HR Bukhari.

• Jaga mutabaah
 Di mana nilai etiqa (bukan etiqa insurans) kita? Di mana kedudukan kita? Di mana tahap kita pada hari ni? Kat bawah? Tengah-tengah? Atau tak da langsung?

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Siapa yang berpuasa hari ini?” Kata Abu Bakar: “Saya”. Rasulullah SAW bersabda: “Kemudian siapa yang mengiringi jenazah hari ini?” Abu Bakar berkata: “Saya”. Sabdanya lagi: “Siapa yang memberi makanan kepada orang miskin hari ini?” Kata Abu Bakar: “Saya”. Sabdanya lagi: “Siapa yang menziarahi orang sakit hari ini?” Kata Abu Bakar: “Saya”. (HR Muslim)

• Kreatif mecari jalan

Sentiasa fikir macam mana nak tambah penghayatan untuk hari ini, esok dan seterusnya. Macam mana nak jadi da’ie? Kena kreatif menggunakan akal dan otak kita. Orang mood sentiasa berubah-ubah, tapi akal takkan nak maintain sama je kot?

“ Gunakanlah akal fikiran, kerana ia adalah kehidupan yang dengannya hati anda akan benar-benar hidup” Saidina Hassan bin Ali

• Jaga prestasi akademik

Prestasi akedemik pun penting ape. Ye la, nak jadi seorang pendidik dan contoh kalau dok tazkirah sana, tazkirah sini. Kan dah sibuk, jadi kenalah selalu jumpa pensyarah, tanya kot-kot ada masalah ke.

• Menyumbang semaksimum mungkin

Berikan sokongan spiritual, material dan fizikal. Infaq dalam keadaan susah mahupun senang. 


• Berikan komitmen

Bersungguh sungguh berada di jalan ini. Jangan sekejap nak, sekejap xnak. Jangan bertindak mengikut hawa nafsu, pastikan hawa nafsu tunduk dengan kita. Prioritikan study dan tarbiyyah.

• Bina sungguh-sungguh
Baiki sisi kelemahan, kuatkan sisi kelebihan. Bina sehingga mereka sama tahap dengan kita atau lebih hebat dari kita.

• Tingkatkan pengetahuan

Daripada bermain game yang sia-sia, lebih baik banyakkan membaca. Dapatkan buku daripada siapa-siapa. Pengetahuan am perlu diupdate, sirah Rasul perlu diketahui.

• Sentiasa bersedia

Sebarang kemungkinan boleh berlaku. Pastikan anda bersedia dan reda dengan kehendak Ilahi. Pastikan dah ada sebarang back-up plan.

Apa yang Kena Tinggalkan

• Bermaksiat

Merosakkan hubungan kita dengan Allah. Tinggalkan dosa-dosa besar, hindari dosa-dosa kecil. Banyakkan istighfar, mudah mudahan akan melicinkan kembali pergerakan kita.

• Banyak bermain game.

Melalaikan. Kepala akan leka dengan keseronokan, lalu akan terlupa berfikir bagaimana memantapkan binaan. Kerja-kerja bertimbun akan lambat diselesaikan.

• Menonton movie (baca: aurat-aurat wanita)

Merosakkan penglihatan, menyalahi suruhan supaya mensederhanakan pandangan. Akan mengundang konflik masa depan kepada diri kita.

• Membuang masa

Elakkan bermain game, menonton movie, membaca komik (ni ana la), mengadap laptop terlalu lama (pun ana juga). Diri masih belum hebat, mengapa gunakan masa kepada benda yang langsung tidak membantu.

• Bertangguh buat kerja (khas untuk diri ana)

Dapat homework atau sebarang tugasan, terus siapkan. Kalau xtahu, at least, siapkan first draft homework. Nanti top-up dengan kawan. Nanti akan datang alasan, “Banyak homework xsiap lagi. Esok nak kena hantar.” 

• Banyak memberi alasan

Pastikan alasan yang diberi, jika ada adalah syar’i. Jangan menolak seruan dengan alasan remeh-temeh. Bijak mencari jalan, bukan alasan. Jangan juga menolak seruan tanpa sebarang alasan. Akan menimbulkan lagi banyak persoalan.

Dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulangi bagi manusia dalam Al Qur'an ini bermacam-macam perumpamaan. Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah.
[al Kahf, 18:54]

• Abaikan tugasan
Hilang daripada diri kita sifat amanah, taat dan menepati janji.


2 Responses so far:

Zatul Iffah Fakharuldin said...

saye pon suke bertangguh jgk.
ya allah :')

Abdullah Imrran As-Sabar said...