Followers

Saturday, January 29

Bahang Cinta Pertama?

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 7:38 PM 0 comments

Jom sama-sama dengar lagu Fareast-Cinta Pertama. Nak senikata tak?tak payah la ae.


Bermula kau di sini penentu bicara
Kalam kebenaran tiada berdusta
Dirimu berharga dari segala-galannya
Bertakhta keimanan untuk dipertahankan

Hadirlah cinta cinta pertama
Hadirlah cinta cinta utama
Sayangi diri ini cinta cinta pertama
Hati ini cinta cinta pertama

Kali ni aku nak guna gaya bahasa ana. Macam sopan sikit, bukan apa guna bahasa aku kau ni, macam cakap ngan membe pulak. Memang kat tempat kerja ngan orang tua pun cakap aku kau, orang kata friendly tu lebih sikit la.


Cinta pertama? Cinta pertama memang dahsyat. 


Macam Nazmi raja lawak, cakap, dahsyat betul. Kenapa dahsyat? Mana tak dahsyat, orang cakap, cinta pertama ni kalau dah break up, ishk, payah nak lupa. Betol ker? Mungkin kot. Sebab pernah jadi kat ana. Memang ana payah la nak lupa. Yer la baru first time sayang orang, yang betul-betul sayang. 


Dahsyat. Tapi ana lupa, akan cinta yang lebih utama. Apa dia cinta yang lebih utama? Cinta yang lebih utama ni kalau boleh, bukan kalau boleh pun. Memang kena. Cinta pertama ni, pada Allah, Rasulullah dan agama Islam sendiri. Jadi tak da la frust menonggeng bila putus cinta tu.

Orang cakap, walaupun dah jumpa yang kedua/ketiga/ keempat dan terakhir tak dapat lah nak ganti dengan cinta pertama. Empunya diri tu kalau dah putus ngan cinta pertama, janganlah nak frust menonggeng macam esok tak da lagi untuk hidup. Dan-dan jela diorang nih. Pengalaman, tak pe. Ana bukan nak menghalalkan couple ok? Nanti kang tibe-tibe dapat surat layang. Tautan Hati cakap boleh couple sebelum kahwin.

Cube tengok entry-entry ana sebelum ni contoh http://warkahbersama.blogspot.com/2011/01/motivasi-hidupkisah-sepi-dan-cinta.html.  Ada ana halalkan couple?

Lagi pun efek cinta pertama ni cukup dalam. Macam dalam lautan terdalam kat dunialah. Ada ke? Cari sendiri kat atok google.

Begitu juga dengan diri kita. Sewajarnya cinta pertama yang berlaku dalam diri kita merupakan cinta kepada Allah. Andai tiba-tiba datang cinta kedua, mengatasi cinta yang pertama, maka jangan dilupakan terus cinta pertama, kerana peluang kedua masih terus wujud untuk cinta pertama menjadi cinta yang teratas semula.

Kerana hidup kita penuh dengan cinta. Cintakan perempuan, harta, nama kemasyhuran, bahkan juga keseronokan dalam penjajahan.

Kita tengok jap bagaimana sayangnya dan cinta para sahabat pada Nabi Muhammad. Kita tengok kisah saidina zubair al awwam.

Suatu hari beliau mendengar isu yang mengabarkan bahwa Nabi Muhammad saw telah meninggal, maka dia keluar menuju jalan-jalan di Mekkah sambil menghunuskan pedangnya, dan memecah barisan manusia, lalu pergi mencari kepastian dari isu ini dan berjanji jika isu itu benar dia akan membunuh orang yang telah membunuh Rasulullah saw, akhirnya beliau bertemu dengan Rasulullah saw di utara Mekah, maka saat itu Rasulullah saw berkata kepadanya,“ada apakah engkau gerangan ?” dia berkata,“Saya mendengar kabar bahwa engkau telah terbunuh,” Nabi berkata kepadanya,“Lalu apa yang akan engkau lakukan?” dia berkata,“Saya akan membunuh orang yang telah membunuhmu.” Setelah mendengar hal tersebut beliaupun bergembira dan mendoakannya dengan kebaikan dan pedanganya dengan kemenangan. (Abu Nu’aim), beliau juga merupakan orang yang pertama menghunuskan pedangnya di jalan Allah.

Wallahualam, ALLAH kurniakan kita akal untuk fikir. Fikir benda berfaedah bukan benda yang lagha.


0 Responses so far: