Followers

Monday, August 22

Ketika Itu Ramadhan Hampir Berlalu

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 7:07 PM 0 comments



Hari tu, hari last day aku di Kelantan, sebab nanti semua dah nak bercuti. Kerana sambut hari raya aidilfitri. Tapi aku? Tiket bas pun lupa nak beli awal, dah kehabisan. Aku da risau ni, lagi berapa hari dah nak raya. Dah nak nangis je. Lastly, aku pergi wakaf bharu, Kelantan. Naik keretapi jela jawabnya.Sebab ni je yang paling dekat dengan kampus aku. Kat Kota Bahru nun.

Di dalam kocoh gerabak keretapi, sibuk penghuni perutnya bersilih ganti, aku masih sebegitu. Duduk di hujung sudut, di hadapan berdiri beberapa kerat manusia sambil memaut palang.

Jari telunjuk pun berjalan, mengunjuk setiap baris kata-kata Tuhan. Semuanya dibaca lidah tanpa sepatah bunyi, walau bibir bergerak rancak. Kalimahnya yang tercetak cilik terkadang membuat leher lenguh membengkok, mata terjegil.

Sesampainya di suatu rangkap, sekonyong-konyong tulisan itu kian berkabus. Pandangan berkaca. Satu persatu manik cairan putih menghentam helaian yang sedang terbuka. Dengan pantas jari telunjuk menggosok kelopaknya. Aku meneruskan bacaan, memaksa kesemua kabur tulisan itu ditancap mata.

Dan penghuni neraka menyeru penghuni syurga: ” Limpahkanlah kepada kami sedikit air atau makanan yang telah direzkikan Allah kepadamu.” Mereka (penghuni syurga) menjawab: “Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya itu atas orang-orang kafir (Al A’raaf, 50)

Selang beberapa kalimah, terhenti. Ya Tuhan. Sungguh. Di warkah bersama ini. aku tak bisa merungkaikan runtun jiwa ini dengan kata-kata. Jantung yang bergetar maha dahsyat membuat tubuh menggigil menahan sendu.

Lirikan senyum kau itu sering menghantui sembah sujudku. Melusuh tikar sejadah. Semuanya kerana kasih dan sayangku padamu, wahai kawan. Kau berwatak tak tumpah seperti abang kandungku.

**********

“Aku nak ikut kau buka puasa di Kota Bahru dengan Azmi. Please..

- “Terpulang. Tapi, nanti kau akan rasa lain dengan kami.”

“Rasa lain? Rasa apa? Don’t worry la Saad, macamlah kau tak kenal aku yang steady ni. Haha.”

Gelak tawanya masih tak mencuitku. Aku tetap berwajah serius.

- “Kau akan menjamu selera seperti makan yang biasa. Seronok kita nanti berbeza.”

“Oh really? Kenapa begitu?”

kening berkerut, seribu tanda tanya.

“Orang berpuasa ini ada dua jenis kegembiraannya. Satu, gembira tika makan berbuka, dan satu lagi gembira tika menemui tuhanNya. Kau jangan jealous dengan kegembiraan kami nanti. Hehe..”
sambil tersenyum, bersungguh aku memancing dia.

“Fuhh… Aku nak rasalah kegembiraan tika berbuka tu. Saad, aku nak puasa esok!”

Gulp. Tertelan tenggorokan dibuatnya. Sedikit terkujat. Bimbang juga sahabatku ini nanti tak upaya melaksanakannya. Pertama kali dalam hidup, dia tak pernah ada pengalaman berpuasa.

“Ala. Relaxlah. Aku cuma mencuba. Nak rasa ‘kegembiraan’ macam kau semua rasa.”

bersungguh dia memberi sejuta keyakinan.

**********

Slrupp..

sambil mata tertutup, dia mencicip air sejuk, sedang tangan kanan memegang tamar. Terdiam sepuluh detik.

Thanks God. Patutlah aku tengok orang berbuka begitu bahagia.”

Sebelum berpisah, kami berpelukan erat. Tanpa dapat aku mengawal syahdu. Airmata berjatuhan lagi. Hari ini, aku menangis, kerana kegembiraan kita menyambut kejayaan bersama.

Maafkan aku, sahabatku. Lembaran kenangan kita mungkin sampai di sini saja. Walau bumi terbelah dua, awan meruntuh bersepahan, takdir ini tak dapat diubah lagi.

Hari ini juga, aku menangis, kerana kita yang sudah sedarah sedaging, tidak akan ketemu lagi selepas ini. Aku menangis, kerana aku tak sanggup membayangkan tawa riangmu itu, bertukar jerit pekik menanggung seksa neraka nanti. Aku menangis kerna aku bimbang sebelum sempat menyelamatkan syahadahmu, tak dapat kita mengecap sentosa bersama seperti yang kita lalui selama ini.

Ya Tuhan. Peliharalah gembira kejayaan kami, hingga ke gerbang syurgaMu nanti. Jangan kau leraikan jujur kasih sayang ini.. di antara kami.. sesama kita dengan Ilahi.

**********

Aku teringat akan kata-kata seorang ikhwah kita. Mencari hati di malam terakhir Ramadhan. Kau bersama kami di akhir Ramadhan. Adakah Allah memberikan di kau hidayah-Nya?

Kau juga pernah berkata pada diriku. Manfaatkan pada bulan kami berpuasa dengan mencari kunci hati kita? Kenapa? Kerana di situ ada jalan yang mudah untuk diri kita.

Aku tersentak. Emosiku dibantut oleh sepotong tangan yang menghulur helaian tisu. Suasana gerabak keretapi menjadi sepi. Kesemuanya berwajah kasihan, melihatkan esak tangisku yang menghambat mereka. Al-Quran itu basah lagi.

Sahabatku. Selepas aku bertukar ke Politeknik Merlimau, Melaka kau selalu menghubungi aku. Merisik khabar orang yang jauh. Moga di kau di kurniakan hidayah.

Mungkin semalam, nostalgia Ramadan terakhir kita. Barangkali. 



0 Responses so far: