Followers

Saturday, May 7

Bila Semua Jadi Possible.

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 1:55 PM 3 comments


Salam’alaik. Apa khabar semua? Sihat atau tidak masa baca perkongsian terkini dari saya? Kalau sihat, Alhamdulillah. Di kurniakan kesihatan untuk kita terus melakukan amal ibadah. Amal ibadah mempunyai skop yang luas. Bukan je pada yang wajib, yang sunat juga adalah ibadah. Sebab Islam itu amat luas pengertiannya. Cuma kita sahaja yang belum memahami apa itu maksud dan skop Islam yang sebenar.

Tajuk kali ni semua bukan mustahil? Ya, semua bukan mustahil. Tiada yang mustahil dalam hidup. Tiada yang mustahil dalam sekolah kehidupan. Tiada yang mustahil dalam pentas lakonan dunia. Bak model iklan Polident cakap, berlakon pun tak rasa tipu. Hatta, sakit pun tiada yang mustahil untuk sihat. Yang putus cinta, tidak mustahil akan mendapat cinta baru.

jika orang sibuk cari cinta,
biarlah kita sibuk cari iman..
jika orang sibuk cari pasangan,
biarlah kita sibuk cari keredhaan..
jika orang menangis krna cinta,
biarlah kita menangis krna trkenang
dosa semalam..
jika mereka cinta manusia,
cukuplah hanya cinta Allah
jd pngubat jiwa lara..
jika mereka dambakan duniawi,
biarlah kita zuhud mndambakan ukhrawi..
krna cinta Allah itu akn sntiasa ada
untuk hamba yg dahagakn
cinta khaliqnya

Semua Possible,Bukan Impossible

Macam yang saya bgtau tadi,semuanya POSSIBLE.Tp,ada syaratnya...apa dia syaratnya?Haa...camni,simple present tense aje...Kita buat semua yang Allah suruh dan kita tinggal semua yang Allah larang..Terutamanya bab solat.Nampak senang kan?Tp kenapa ada yg xleh wat semua tu?..ehem...ehem..Jawabnya,kerana kita x bersungguh2 utk dapatkannya.Cuba try kita bersungguh2,Insya Allah boleh..

Nak buka cerita skit ni,baru2 ni waktu periksa UPSR kat sebuah skolah,biasalah kan.Sebelum masuk dlm dewan exam,msti kena berkumpul dulu kat dataran perhimpunan.Lalu lepas semua calon2 UPSR ni berkumpul kat dataran perhimpunan,ada lah seorang ustaz ni,dia pun tanyalah kat calon2 UPSR ni,"Sape yg x solat subuh lg pagi ni?Sila angkat tangan,ikhlas ye.Jgn tipu2,kan kalau tipu nnt x dpt jawab soalan periksa nnt."...Nak tau x apa jadi? Punyalah terkejut besar si ustaz td,hampir separuh drpd calon2 UPSR tu angkat tangan[Angkat tangan tu maknanya x solat subuh lg lah tu]....adoiiyyya,kata nak dpt 5A tp x solat subuh.Kan dlm azan ada 'Hayya 'Alal Falah'?...maksudnya marilah kita menuju kejayaan.Tp,camne ni?Solat Subuh ditinggalkan,agak2nya mcm mana nak berkat ye jawab soalan UPSR tu?Xpe,kita tgk aje nnt camne 'result'nya yer...

Utamakan Yang Utama

Rasulullah ada bersabda,"Sesiapa yg meninggalkan solat 1 waktu,maka namanya akan tercatat di pintu neraka."

Cuba kita bayangkan,kalau ada satu hari tu kita pun baru aje masuk pagar skolah,tiba2 kita nmpak ada nama kita tertulis kat depan2 papan kenyataan sekolah yg kita adalah pelajar paling malas kat skolah.Apa kita rasa?Malu tak?Ish,mmg laa malu kan...teramat2 malu,rase cam nak cari aje topeng spiderman ke,baldi ke,nak tutup muka kita ni.Gtulah jugak kalau nama kita ada tercatat kat pintu neraka,mesti kita xnak nama kita tercatat kat pintu neraka.

Jd,kalau kita nak berjaya dlm hidup kita...kita berusahalah untuk jaga solat.Cuba kita bayangkan,kalau kita ada suka kat seseorang lah kan,kita punyalah lama cakap ngan org yg kita suka tu.Cayalah,2 jam bercakap pun rasenya mcm baru aje 2 minit kita bercakap ngan dia,sampai encik katak yg tgh sedap tidur kat bawah tempurung tu pun dah bangun pagi pergi kerja.Aik,kenapa ye jd mcm tu?Sebabnya krn tu lah waktu yg paling istimewa bg kita,boleh bercakap ngan org yg kita suka kan.Mmg mcm tu.Gtulah jugak ngan solat yg menjadi waktu yg 'special' utk kita bermunajat dgnNya..Bila kita serah & minta dgn betul2 kat DIA,mesti DIA bg krn DIA x pernah zalim pd hamba2Nya...

Yg penting kita cuba berusaha sungguh2,krn bila kita wat sungguh2[usaha,do'a,tawakkal] menunjukkan yg kita benar2 nak capai apa yg kita nak,Insya Allah DIA pasti akan bagi jalan keluarnya

Betul ni.Kalau x caye tanyalah Upin ngan Ipin..Mcm dalam cerita kanak2 lah kan[contohnya cerita Ultraman],mula2 dia kalah dulu ngan raksasa,tp lepas lampu merah 'emergency' dia tu menyala2,tiba2 aje dia jd kuat..Luar biase aje kuatnya smpai raksasa pun angkat bendera putih ngaku kalah.Moralnya,walaupun jauh skit drpd tajuk asal tp xdelah jauh mana.Kadang-kadang tekanan pun boleh wat kita jadi luar biasa.Xpun kalau kena marah2 ke.Kan marah tu tanda sayang..btul tak?Satu lagi,jgn tinggal solat kerana solat tu tiang agama...Insya Allah,selagi mana kita jaga hubungan dgnNya,mesti kita jd org yg berjaya dunia akhirat.Kalau x berjaya sekarang,suatu hari nnt mesti ada rezeki



3 Responses so far:

kuti.kura said...

asal gune bahasa dah x skema?malas menaip eh?=)

rindu Raudhah said...

setuju!!nothing impossibele~dan teringat pesan seorang sahabat,tntg usha kt nak exam tu..kita mulakan dengan solat sunat dulu,mintak padaNya dulu b4 study,baru smgt nok belajar..insyaAllah=)

mohd saad mubarok bin ahmad said...

tadi kepenatan la zati..baru balik dari tempat kerja