Followers

Monday, May 9

Bila Semua Berjalan Dan Berjalan

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 1:08 PM 0 comments


Malam ini cukup indah.Sang bulan bersinar terang menerangi kegelapan malam manakala sang bintang pula menghiasi ruang angkasa dengan kerlipannya yang memukau mata dan membuat jiwa menjadi sayu seketika.Sang cengkerik pula sedang khusyuk berzikir memuji kebesaranNya membuatkan suasana malam ini begitu ceria sekali.
Mengingati kegagalan masa lalu merupakan pembunuh masa depan kita.Usah dikenang perkara yang lalu,ia hanya menyakitkan hati sendiri.Seandainya kita mengenang kejayaan yang pernah dikecapi pada masa lalu,itu adalah positif kerana ia akan membakar semangat kita untuk terus berusaha menggapai cita2 yang kita inginkan.

Sebaliknya,jika kita mengingati kegagalan dan kedukaan masa lalu,ia dibimbangi menambahkan kelukaan hati dan melemahkan semangat untuk meraih kejayaan seterusnya.Tak perlu kita mengenang kegagalan dan kedukaan masa lalu.Anggaplah ia satu kenangan pahit yang realitinya mesti dihadapi dalam perjalanan hidup sebagai seorang insan.

Hidup ni ibarat berperang,perlu ada strategi dan perancangan.Harapan dan impian agar tahun baru yang kita lalui ini menjanjikan satu keindahan dan kejayaan dalam hidup.Biarlah ujian-ujian ini kita tempuh. Biar banyak mana sekalipun diuji, semoga ALlah kuatkan diri kita untuk menempuhnya. Ujian-ujian ini tidak layak untuk kita keluhkan. Ada yang lebih hebat diuji disana, di Palestin dan para sahabat serta para Rasul. Biar diri kita di uji, andai itu meraih cinta dan syurgaNya.

Yang penting hidup ini mesti sentiasa dihiasi dengan keceriaan dan kegembiraan.Biarlah insan lain tidak mengetahui kedukaan yang kita hadapi.Mungkin apabila kita ceria dan gembira,orang di sekeliling kita yang sedang sedih bertukar ceria.Biarlah senyuman kita yang dinukilkan meskipun tersembunyi kedukaan di dalam hati membuatkan alam ini bernyanyi riang.Sekurang-kurangnya kita telah menggembirakan apa yang ada di sekeliling kita.Seorang doktor pernah berpesan,"Hendaklah engkau menguasai suasana,bukannya suasana menguasai dirimu,"

Ujian Itu Penguat Hidup

Ujian adalah normal dalam hidup.Ujian ibarat penghibur dalam kehidupan setiap insan.Tanpa ujian hidup ini mesti rasa bosan.Rasulullah bersabda "Sebaik-baik ibadah ialah sabar menunggu jalan keluar". Ini bermakna tidak ada satu ujian pun yang akan kekal.Selebat mana pun hujan yang turun akhirnya akan diganti juga oleh sang matahari yang kembali menceriakan suasana dengan sinar cahayanya.Segelap mana pun sang malam pasti akan berakhir apabila siang hadir. Begitulah dengan ujian,sepahit mana pun musibah yang melanda kita dan kegagalan yang pernah membuat hati kita berduka,pasti ia akan berakhir juga.RasuluLlah bersabda sebagai memotivasikan orang-orang yang sedang dilanda musibah,"Tiada seorang muslim yang terkena musibah bala' gangguan atau penyakit,dan yang lebih ringan dari itu melainkan ALlah menggugurkan dosanya bagaikan gugurnya daun pohon,"

Ada pelbagai ragam cara insan untuk melepaskan tekanan dan kedukaan yang mereka hadapi.Ada yang menangis kerana baginya apabila tiada tempat untuk mengadu,maka air matalah yang menjadi teman setia meluahkan isi hati yang sedang sedih sehingga ada pujangga berkata,"Menangislah,moga-moga kedukaan yang engkau hadapi itu akan berakhir,".Ada pula yang mengambil wudhu' lalu berdo'a memohon pertolonganNya kerana dia yakin ujian itu datangnya daripada ALlah maka pasti ALlah akan membantunya untuk menghadapi ujian berat ini.

Keyakinan yang tinggi dalam penguasaan emosi ketika menghadapi ujian amat penting dan ia melibakan penguasaan dari segi psikologikal.Mungkin dengan membaca buku-buku motivasi yang dapat memberi nafas baru kepada kita untuk terus sabar menghadapi ujian hidup.Sebab itu,ada orang yang berkata,"Sebaik-baik teman ialah buku,Ia sentiasa setia bersama kita walau di mana jua berada dan tidak pernah curang kepada kita.Ia mampu menyembuhkan luka di hati yang sedang tercalar dan mengubati jiwa yang terluka.Buku tak pernah mengkhianati sesiapa yang menjadi temannya malah sentiasa memberi nasihat dan motivasi... untuk kita jadikan panduan hidup..

Waktu terus berlalu,hari semakin larut malam namun sang cengkerik masih menceriakan suasana malam dengan alunan zikir yang merdu menusuk jiwa.Hidup ini perlukan pengorbanan,tanpa pengorbanan tak akan hadir kejayaan yang kita inginkan.Oleh sebab itu dalam Bustanul Ariffin Imam Nawawi ada tertulis,"Sebenarnya 'ilmu itu tidak akan dapat dicapai dengan kerehatan badan".Semoga kita menjadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat.


0 Responses so far: