Followers

Tuesday, September 27

MIni Perkongsian : Esok Masih Ada Untuk Kita

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 5:57 PM 0 comments




Bukan sedikit cabaran yang mendatang, dari kanan, kiri, atas, bawah semua ada. Melintang-lintang cabaran yang kita kena hadapi. Banyak cabaran yang saya dapat akhir-akhir ini.

Semuanya boleh membuatkan diri saya membunuh keyakinan dalam diri saya.
Saya merenung di anjung rumah. Merenung indahnya malam yang Allah ciptakan untuk diri kita. Siapakah saya? Saya hamba Allah yang di ciptakan untuk beribadah dan terus menunaikan kewajipan dari Allah. Untuk hamba-Nya yang merasakan mereka beriman.

Merenung untuk mencari sebuah jalan yang Allah redhai. Di mana? Saya ingin mencari. Dengan mengharapkan sepenuh bantuan dan rahmat dari Allah.
Tapi bila saya teringat kata-kata arwah Tok Ayah.

“ Saad, kau jangan senang-senang nak nangis macam ni. Lembik dah Tok tengok kau. Cuba kau tengok cacing dalam tanah, ada tak dia berputus asa? Duduk dalam tanah. Untung cacing hidup tidak di patuk ayam, rugi cacing menjadi makanan ikan oleh si pemancing.”

“ pelik je peribahasa Tok Ayah tu.”

“ Memang ada pelik sikit ad, Cuma. Tok nak Ad berfikir dengan rasional, walaupun dia tahu, yang dia akan di akhiri dengan kematian, cacing tetap berusaha nak menjadi yang terbaik, dengan memberi ayam makanan, pemancing umpan.”

Sekarang baru saya terfikir. Betul kata Tok Ayah. Setiap kehidupan memerlukan pengorbanan. Dan akan menzahirkan satu kecerian untuk diri dan orang lain.

Untuk harga sebuah syurga. Diri ini perlu berjalan walau terpaksa merangkak merentas bara api.


0 Responses so far: