Followers

Thursday, September 8

Kenapa Malu Bila Cahaya Di Hadapan Mu?

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 2:43 AM 0 comments




“ ishk, aku malulah. Kau tak malu ke?”

“ malu? Atas sebab apa kita nak malu? Kau tak pakai baju? Ke lepas kita berubah, kita terus cacat anggota? Engkau malu pada manusia tapi adakah kau malu pada pencipta-Mu?”

“Ermm… aku malu nak jadi budak baik. Kenapa? Kenapa aku tak nak jadi budak baik bila cahaya dah ada kat depan aku?”

“ Aku takut kau tak nampak apa itu Taufiq-Nya. Kau hanya nampak hidayah. Tapi, jalannya kau tidak tahu.”

Selalu kita dengar. Aku takut nak jadi budak baik. Aku takut. Kenapa kita takut? Kenapa kita mesti berhati-hati bila nak jadi orang baik? Tapi kalau kita nak jadi budak nakal, kenapa dalam satu masa kita boleh jadi? Kenapa kita tidak boleh jadi budak baik serupa macam budak nakal?

Kadang-kadang kita sudah nampak jalan keluar. Jalan penyelesaian untuk kita berubah. Tapi, kita tidak tahu arah tujuan kita. Mana kita nak jalan? Apa lepas ni orang fikir pada diri kita? Normal, bila orang cakap malu. Sebab, sifat malu tu perlu ada dalam diri kita. Tapi, bila hendak berubah menjadi orang baik. Janganlah malu.

“sesungguhnya sebahagian yang masih lagi di kenali umat manusia dari umat para nabi terdahulu adalah: apabila kamu tidak malu, buatlah sesuka hatimu “ ( Bukhari)

Cuma kenapa sekarang ini orang Islam, khususnya yang mengaku mereka ini Islam malu untuk menjalankan kewajipan mereka sebagai hamba? Kerana cara hidup kita tidak lagi di “merdeka”kan oleh sifat-sifat yang di bawa oleh “mereka-mereka” yang ingin menghancurkan dan mengaramkan Islam.

 Mereka berjaya membawa sifat malu itu amat tebal dalam diri kita. Memang tebal. Macam tebal dinding yang menahan yajuj dan majuj. Mereka berjaya membuat kita malu untuk membaca al-quran. Tapi mereka tidak berjaya membuat kita malu untuk membaca hiburan.

"Sesungguhnya lemahnya tarbiah atau pendidikan itu merupakan kepincangan yang secara perlahan akan melahirkan penyakit dan masalah dalam tubuh gerakan dakwah."
[Fathi Yakan, Robohnya Dakwah di Tangan Da'i, m/s 73 (Era Intermedia)]

Di Mana Taufiq-Mu, Andai Hidayah Mu Telah Ada

“Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh berusaha di dalam agama Kami, nescaya Kami akan beri petunjuk kepada  mereka akan jalan-jalan kami.”  (Al-Ankabut: 69)

Seringkali kita berbicara soal taufiq dan hidayah kurniaan Allah SWT kepada manusia. Lancar bibir menitipkan doa ke hadrat Ilahi memohon agar selalu mendapat taufiq dan hidayah. Namun sedarkah kita apa maksud sebenar dua perkataan itu?

“Mereka tak dapat hidayah Allah SWT, sebab itulah buat maksiat (merujuk kepada muslim yang melakukan kemungkaran)..” Bicara seseorang seingat saya.

“Moga mereka mendapat hidayah Allah SWT.” Doakan rakannya menyambung ayat.

Menyelami maksud sebenar antara kedua-dua perkataan adalah sewajarnya bagi seseorang bergelar muslim. Agar memanifestasikan makna sebenar kepada khalayak umum, lantas menyemai taufiq yang diharapkan.
Berdoa biarlah faham.

“Allahummahdini fiman hadait, wa’afini fiman ‘afait..” Doa seorang Imam dihadapan makmum dengan lafaz individu. Bukannya secara jamak (banyak/ramai). Bagaimana mungkin mengharapkan sesuatu dimakbulkan jika apa yang didoakan kita juga tidak mengerti maksudnya.

Begitu juga dengan pengertian taufiq dan hidayah.
Menurut kitab Jauharah Tauhid, pengertian taufiq ialah sesuatu yang diciptakan oleh Allah SWT yang mendorong seseorang itu untuk melakukan kebaikan jika perkara tersebut berada di dalam dirinya.
Taufiq tidak akan diberikan oleh Azza Wajalla melainkan hanya kepada mereka yang bersungguh-sungguh mengabdikan diri dengan rasa kehambaan demi mendekatkan diri kepadaNYA. Ianya berdalilkan ayat 69 surah al-Ankabut yangs saya catitkan di perenggan atas entri ini.
Secara ringkasnya ia memberi faham kepada kita bahawa dengan adanya taufiq, manusia akan cenderung untuk melakukan kebaikan terus menerus sehingga ke akhirnya. Amin.

Ikrimah Menerima Cahaya

Sebaik sahaja Nabi Muhammad berjaya menakluki kota Mekah, Ikrimah bin Abu Jahal melarikan dirinya. Dia mengajak Ummu Hakim, isterinya tetapi dia enggan. Akhirnya Ikrimah pergi seorang diri. Ummu Hakim pergi menemui Nabi Muhammad ditapak perkhemahannya. 

“Wahai Muhammad, Ikrimah telah melarikan diri ke negeri Yaman kerana takut kalau-kalau kamu mahu membunuhnya. Oleh itu, aku memohon kepadamu supaya engkau menjamin keselamatannya,” katanya kepada Nabi Muhammad.

“Dia akan berada dalam keadaan selamat,” jawab Nabi Muhammad menjamin keselamatan Ikrimah. 

Mendengar jawapan itu, maka isteri Ikrimah memohon untuk mencari suaminya. Dia membawa pembantunya yang berketurunan Greek. Apabila mereka telah jauh berjalan, pembantunya cuba mekalukan perkara yang tidak disenanginya. Ummu Hakim berjaya melepaskan dirinya sehingga tiba di satu penempatan Arab. Dia memohon pertolongan mereka yang kemudian menangkap dan mengikat pembantunya itu. 

Ummu Ahkim terus mencari Ikrimah. Akhirnya dia berjaya menemui Ikrimah di pantai berdekatan Laut Merah dalam wilayah Tihamah. Ikrimah ketika itu sedang berbincang menaiki kapal kepunyaan seorang pemuda. Pengemudi kapal tersebut berkata kepadanya, “Wahai Ikrimah, ikhlaskanlah dirimu dan akan aku tumpangkan kamu!” 

“Apakah yang harus aku ikhlaskan?” Ikrimah bertanya: 

“Katakanlah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan akuilah bahawa Muhammad itu adalah utusan Allah!” kata pengemudi kapal itu. 

“Tidak sama sekali. Aku melarikan diri adalah kerana itu,” Ikrimah menjawab.

Ketika itu, Ummu Hakim datang mendekatinya. “Wahai Ikrimah putera bapa saudaraku, aku datang menemuimu membawa pesan dari orang yang paling utama, dari manusia yang paling mulia dan manusia yang paling baik. Aku memohon supaya engkau jangan menghancurkan dirimu sendiri. Aku telah memohonkan jaminan keselamatan untukmu daripada Nabi Muhammad,” kata isterinya. 

“Apakah engkau telah bercakap dengannya?” Ikrimah bertanya kepada isterinya.

“Ya, benar. Aku telah berbicara dengan beliau dan dia memberikan jaminan keselamatan atas dirimu,” Ummu Hakim menjawab.

Lalu Ikrimah setuju kembali bersama-sama isterinya. Ummu Hakim menceritakan tentang pembantu mereka yang cuba mencabul kehormatannya. Mendengarkan itu, Ikrimah segera menuju ke penempatan Arab tersebut. Dia mencari pembantunya lalu membunuhnya. Pada malam harinya, Ikrimah ketika mereka tidur, Ummu Hakim menolak hajatnya untuk bersama. 

“Engkau orang kafir, sedangkan aku orang Muslim,” kata Ummu Hakim.

“Jika kau menolak keinginginanku, ini merupakan suatu masalah besar bagi diriku,” kata Ikrimah kepada isterinya.

Esoknya, mereka meneruskan perjalanan. Sebelum Ikrimah dan isterinya tiba di Mekah, Nabi Muhammad menyampaikan pesan kepada para sahabat. “Ikrimah bin Abu Jahal kembali kesini sebagai seorang Muslim dan muhajir. Jangan sesekali kamu semua mempersendakan bapanya. Itu akan mendatangkan kedukaan kepada mereka yang masih hidup,” pesannya. 

Ikrimah dan Ummu Hakim tiba ditempat dimana Nabi Muhammad berada. Beliau menyambutnya dan mengajak Ikrimah duduk bersama-sama. 

”Muhammad, Ummu Hakim mengatakan engkau memberikan pelindungan kepadaku,” Ikrimah memulakan bicara.

“Ya, benar,” kata Nabi Muhammad. “Kini kamu selamat,” sambungnya.

“Untuk apa perlindungan itu kau berikan?” dia bertanya lagi.

“Untuk mengajakmu bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan aku ini adalah utusan Allah,” kata Nabi Muhammad. 

"Demi Allah,” kata Ikrimah, “kamu mengajak kami melakukan perkara yang baik dan menyuruh kamu membuat perkara yang benar. Kamu tinggal bersama kami sebelum kamu menerima wahyu lagi dan kamu merupakan seorang yang paling kami percayai dalam percakapan dan yang paling baik antara kami,” dia menyambung

“Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad sebagai utusan Allah,” kata Nabi Muhammad. 

Mendengar kalimah penyaksian itu diucapkan, Nabi Muhammad merasa sangat gembira. “Katakanlah kepada Tuhan dan mereka yang hadir hari ini bahawa kamu seorang Muslim yang Mujahid dan Mujahir,” Nabi Muhammad mengarahkan Ikrimah. 

Ikrimah mengulanginya dan kemudian berkata, “Aku memohon kepadamu wahai Nabi Muhammad, supaya engkau memohon keampunanku kepada Allah atas setiap permusuhan yang pernah aku lakukan terhadap dirimu, setiap perjalanan yang aku lalui untuk menyerangmu, setiap apa yang aku guna untuk melawanmu dan setiap perkataan kotor yang aku katakan di hadapan atau di belakangmu.” 

Maka Nabi Muhammad pun berdoa, “Ya Allah, ampunilah dosanya atas setiap permusuhan yang pernah dilakukannya untuk bermusuh denganku, setiap langkah perjalanan yang dilaluinya untuk menyerangku yang tujuannya untuk memadamkan cahaya-Mu dan ampunilah dosanya atas segala sesuatu yang pernah dilakukannya baik secara langsung berhadapan denganku mahupun tidak.” 

Mendengar doa yang dimohon oleh Nabi Muhammad itu, Ikrimah merasa senang hati dan gembira

“Wahai Nabi Muhammad, demi Allah setiap dinar yang pernah aku gunakan untuk menentang Islam, akan aku gantikan berlipat kali ganda demi membela agama-Nya. Begitu juga setiap perjuangan yang dahulu aku lakukan untuk menentang Islam, akan aku ganti dengan perjuangan yang berlipat kali ganda demi membela agama-Nya, Aku akan ikut berperang dan berjuang sampai ke titisan darah yang terakhir,” kata Ikrimah dengan penuh semangat. 

Selepas memeluk Islam, Ikrimah menjadi seorang yang komited dalam perjuangan. Dia dilihat sentiasa membaca al-Qur’an dimasjid dan meletakkannya diatas mukanya sambil berkata, “Inilah kitab Allah, mengandungi kata-kata Allah,” dan kemudiannya menangis kerana takutkan-Nya. Ikrimah sentiasa ikut dalam peperangan hingga akhirnya dia terbunuh sebagai seorang syahid. 

Takut Dan Cinta Akan Membawa Hati Dekat Kepada Cahaya

Takut dan cinta kepada Pencipta kita itu sendiri akan mendekatkan diri kita kepada cahaya. Kenapa?
Kata hukama, “Jika kita dapat menguasai diri kita, kita akan dapat menguasai dunia.” Ertinya, dengan menguasai diri kita sendiri, pengaruh kita untuk menguasai orang lain, mengubah keadaan dan mencorak suasana luaran itu akan meningkat. Itulah sebenarnya sifat orang bertakwa. Yang hati mereka hanya terikat dengan Allah. Ketika Rasululullah menerangkan tentang takwa, baginda telah bersabda sebagaimana yang dilaporkan oleh Abu Hurairah:
(Sambil menunjukkan dadanya ) takwa itu di sini. Sahih muslim.”

Keyakinan diri mereka sangat tinggi hasil mengingati Allah, detik kematian dan hari Akhirat. Apa yang mereka takutkan jika mereka merasai Allah sentiasa bersama mereka? When Allah is your friend, who is your enemy? Mereka akan terasa ringannya ujian di dunia apabila mengenangkan azabnya mati. Dan mereka akan yakin menghadapi kesusahan hidup di dunia kerana menyedari itulah bekalan untuk hidup di akhirat nanti.

Bagi orang yang bertakwa, mereka tidak berpegang kepada prinsip ‘lihat dahulu baru yakin’ tetapi sebaliknya ‘yakin dahulu baru lihat’. Dengan keyakinan kepada Allah, syurga, neraka dan lain-lain rukun iman (yang tidak mereka lihat) serta mereka berusaha, bekerja dan berjuang di dunia – maka akhirnya mereka akan dapat melihat ‘wajah’ Allah di dalam syurga di akhirat kelak.
Inilah bentuk keyakinan diri yang sangat luar biasa. Manakala keyakinan yang terhasil oleh sikap ‘lihat dahulu baru yakin’ adalah keyakinan yang biasa-biasa. Keyakinan diri umat Islam adalah keyakinan yang luar biasa, justeru kita didorong untuk beribadah dan berjuang semasa hidup kerana mengharapkan pertemuan dengan Allah dan syurga selepas mati. 
Para muttakin umpama ikan yang tidak akan masin dengan kemasinan laut. Sebab itu ingin ditegaskan bahawa keyakinan kepada diri sangat berkait dengan keyakinan kepada Allah. Maksudnya, siapa yang lebih kuat keyakinan kepada Allah, maka dialah yang paling kuat keyakinannya terhadap diri sendiri!

 Siapakah orang yang paling kuat? Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksud: Bukanlah orang yang kuat itu dengan bergusti, tetapi orang yang kuat itu ialah orang yang mengawal diri mereka ketika marah. (al-Bukhari, al-Jami’ al-Sahih al-Mukhtasar, Dar Ibn Kathir, Beirut, 1987, jil. 5, hlm. 2267, no. hadith: 5763)

Inilah sebahagian langkah untuk mengubat ‘sakit hati’ di kalangan para orang muda masa kini. Kata Sayidina Ali lagi: “Beramallah ketika di tempat yang tidak ada ganjaran tetapi hanya ada amalan (dunia), sebelum kita berpindah ke tempat yang hanya ada ganjaran tetapi sudah tidak ada amal (akhirat).”

Oleh itu adalah lebih baik kita terlebih dahulu sedar ketika hidup di dunia (kerana kita masih ada peluang untuk memperbaiki diri dan membetulkan kesilapan), daripada kita tersedar ketika berada di alam kubur, yang mana pada ketika itu segala-galanya sudah tidak berguna lagi.
Berjuanglah menghadapi kemalasan dan kejahatan diri sendiri. Malulah kalau kita kalah dengan diri sendiri. Jangan hanya malu jika  ‘kalah’ dengan orang lain. Biasanya orang yang menang dalam bertanding dengan dirinya sendiri akan menang juga dalam pertandingan dengan orang lain. Only me can beat me! – Hanya kita sendiri yang boleh mengalahkan kita!

Benar, anda sahaja boleh mengalah diri anda sendiri. Jadi bertandinglah dengan diri sendiri, dengan mengalahkan rasa malas, menundukkan sifat malu tidak bertempat, mengatasi rasa takut yang tidak kena pada masanya dan lain-lain sifat negatif. Jangan terkeliru dengan anggapan bahawa muda hanya sekali, lalu kita mesti ‘enjoy’ sepuas-puasnya.
Muda sebenarnya dua kali – satu di dunia, satu lagi di akhirat. Muda di dunia akan diakhiri oleh usia tua. Tetapi muda di akhirat kekal selama-lamanya (ahli syurga semuanya dalam usia remaja) – berita gembira untuk yang telah tua.
Gunakan masa di dunia untuk mencapai muda, bahagia dan keceriaan yang lebih bermakna di akhirat.  Kembalilah kepada fitrah!


0 Responses so far: