Followers

Friday, July 8

Kita Ada Kekuatan Itu

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 3:03 PM 1 comments






Kekuatan Itu Ada Dalam Diri Kita

Hari ni rasa senang nak update blog dengan jari yang menari kat atas keyboard ni. sayang ngan keyboard ni. rosak-rosak dah dia. Kali ni ana (dah terbiasa ngan member ilmi-islam) nak bebicara dengan hati. Entry kali ni mungkin sama dengan entry yang lepas-lepas.

Kita Hanya Manusia Biasa

Kita hanya manusia biasa. Tak pernah lepas dari silap. Tak pernah lepas dari di uji. Itulah manusia biasa. Itulah diri kita. Adakalanya, hati kita meronta-ronta untuk tidak di lukai. Adakalanya hati kita menangis untuk tidak di sakiti. Tapi, adakah kita sedar, yang Dia tidak akan menguji hambaNya dengan ujian yang hambaNya mampu tanggung?

Tapi adakah kita sedar. Akan sesuatu. Iaitu, tanpa penderitaan, tiada indahnya. Tanpa kemanisan hidup ini juga tiada serinya, tapi yang paling penting di sini ialah jaga iman, jaga diri dan hiasan peribadi.

Carilah Ubat Untuk Setiap Kesakitan

Cop. Kita selalu kalau sakit kita pergi jumpa doktor. Tapi kalau hati kita sakit? Kita menangis. Tapi kenapa bila hati dalam kesakitan. Kita tidak mencari ubat untuk hati? Cubalah kita tengok hari esok untuk mencari setiap kelukaan itu. Kalau hendak berada di dalam keadaan kemanisan, bangunlah dan jauhi setiap kedukaan itu. Kalau hendak berada di alam kemanisan, bangunlah dan cari kelukaan itu. bangun dengan penuh semangat dan berazam . Yang lepas biarkan ia berlalu. Kita teruskan hidup baru.kan hari esok masih cerah untuk kita?

Penutup: Jadilah Seperti Seekor Katak

Kelakarkan? Kenapa ana cakap jadilah seperti seekor katak? Bila kita lihat katak, katak sentiasa ceria. Orang cakap dengan memanggil hujan. Walaupun cuaca panas, orang tengah membebel, tapi katak tidak. Memohon pada Allah, supaya hujan turun.

Kenapa kita sebagai manusia yang di kurniakan akal oleh Allah tidak buat macam tu yer? Pelikkan. Tapikan, sekiranya hari ini kita jatuh, hari esok kita mesti cari penawarnya.
Cuma satu je, adakah kita pernah berfikir yang emosi ni pernah menguasai diri kita? Bila emosi dah kuasai diri kita, iman hanya di tampal menjadi perhiasan hidup. Lama-lama kita tenggelam dalam satu misteri.

"Jika Tuhan berkenan untuk menyejahterakan dan membahagiakan seseorang,tidak ada apa dan siapa pun yang mampu mencegah-Nya."


1 Response so far:

azs said...

yup, sebenarnya, kekuatan mmg ada dlm diri kita.. cuma, kita perlu cara untuk keluarkannya.. bila dah ada, gunakan dgn sebaiknya agar tidak terluka.. :)