Followers

Sunday, July 31

Setiap Kehidupan Ada Pelangi

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 2:04 AM 1 comments


▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ஜ۩ஜ۩ஜ۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SALAM RAMADAN 1432H 2011M - KEBERKATAN BULAN MULIA
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ஜ۩ஜ۩ஜ۩ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Jom,skali-skala kita masuk bab cinta....best jugak.Cinta..cinta.cinta.Ape ke mende cinta ni.Kalau kita kn sbagai remaja,kat skolah ke kat U ke,mmg slalu ada dengar."Eh,si mamat tu kate dia jatuh cinta ngan si Bedah anak Sarip Dol laa."...contohnya.Cinta ni sbnarnya satu bentuk perasaan yg wat kita suka pada sesuatu...Imam Al-Ghazali berkata,"Cinta adalah satu perasaan berbentuk kecenderungan t'hadap sesuatu yg disukainya".Cinta ni kan fitrah dlm hidup.Mane ada org yg x pernah sukakan org lain.Kalau ada org mcm tu,dia xkan ada kat tempat kita tp mungkin dia tinggal kat dlm hutan Amazon kot..Dan,setiap sesuatu ada batasnya.Kalau suka2 kat org,jgnlah berlebih2.Dlm Islam kan kena jaga pergaulan...kalau kita nak jd remaja Islam yg hebat,kita cubalah zahirkan peribadi yg mulia dlm hidup ni.Nnt kekasih2 Allah akan suka kat kita...Kita pun s'tiasa dpt keberkatan dlm hidup.

Tp kan,dlm banyak2 kisah cinta,ada jugak cinta yg x berbalas.Laa,dah tau dye tolak cinta kita.Wat pe lg kita nk tunggu2,paham2 la tu.Ape dia?blaa aje lah,kan?Kadang2 lpas cinta kna tolak,fuh malunya rase.Betul tak?Tahap atromen tu rasa malunya .Kalau boleh nak lari jauh2,x nak jumpa ngan org yg kita suka tu.Kalau ada topeng,nak pakai topeng.Dah lah kena tolak,kan?Kesiannya..tp,percayalah.Dia tolak cinta kita tu kerana dia nak suruh kita jd yg terbaik dlm hidup ni.Percaya tak?...percayalaaahh mcm yg Siti Nurhaliza nyanyi tu.Betul ni..Ming Ming dlm cite Wonderpets bgtau,"Ini series"..

Suatu masa tu,saya tengah duduk kat meja ngan ayah saya.Waktu tu ayah saya pun tanyelah yg saya ni ada 'buah hati' ke tak..Saya pun saje je wat muka seposen lalu jawab,"Entahlah.Tak ada kot rasa2nya." Aish. Dalam kepala ni duk hari2 fikir,camne laa nak bercinta kalau periksa makin hari makin dekat. Kalau nak jatuh cinta pun,mungkin skarang ni tengah fikir camne nak 'tackle' kertas soalan yg bakal dijawab x lama lagi  Kemudian,ayah saya pun bukalah cerita.Ceritanya mcm ni...ehem..ehem

Ayah saya ni ada sorang kawan.kawan dia ni suka kat seseorang,dan org tu kawan sekelas dia waktu sekolah dulu.Tp,cinta dia ni mmg x berubah2 daripada dulu sampai lah skarang...Dan yg bestnya,ayah saya bgtau skarang ni dia baru aje selesai wat ijazah Master kat USM kalau x silap.Fuhh,kira terer jugak la dia ni. Dan,dia ni berjaya pun kerana cinta...Yup,kerana cinta.Cintanya yg x berbalas tu boleh jd pembangkit smangat dia utk blaja sampai tahap Master tu.Cayalah! 

Sbnarnya bukan tu saja,masih banyak lg cerita ttg cinta yg ditolak ni boleh wat seseorang tu berjaya dlm hidup dan boleh lahirkan keajaiban kat dunia ni.Kan setiap cinta ada pelanginya,walaupun ditolak.Kenapa ye?pasal bila ada perasaan cinta,kita akan berusaha utk wat yg terbaik dlm hidup kita supaya kita harap org yg kita suka tu 'tabik' kat kita[walaupun ia bukannya realiti pun] dan cinta boleh jadikan kita seorang yg berjiwa besar.Cayalah!.....Kerana cinta kita boleh lihat Taj Mahal sampai hari ni masih berdiri teguh..Apa kaitan Taj Mahal ngan cinta?Laa..Taj Mahal tu simbolik cinta Shah Jehan kepada isterinya Mumtaz yg amat dicintainya.

Jd,kalau cinta kena tolak tu x payah laa nak frust ke,nak putus asa ke.Yg penting,manipulasikan cinta tu sbg pembangkit semangat kita utk terus berjaya dlm hidup.Kan ada pepatah yg bunyinya camni,"kejarlah cita2 sebelum kejar cinta.Bila cita2 tercapai dgn sendirinya cinta akan hadir."...so,relaks2 aje.Jaga diri kita drpd perkara2 maksiat.Kita kembali pd tugas kita sbg seorang pelajar.Jadikan diri kita insan yg hebat.Percayalah...Don't worry2.Nnt mesti ada punya cinta sejati yg datang kat kita...ye tak?Ye lah.Kalau kita jd org baik,mesti nnt org yg baik jugak suka kat kita,kan?kan?....

Moralnya[walaupun dh ada kat atas],slalu2 aje kita fokuskan matlamat kita utk jd insan yg cemerlang.Jika cinta ditolak,jgn jadikan cinta yg kena tolak tu sbg penghalang utk kita b'jaya tp jadikan ia sbg tangga yg mampu m'bawa kita lebih b'jaya dlm hidup ni.Cinta x pernah meminta tp sentiasa memberi.Maknanya,cinta x pernah mintak kita jd org yg gagal tp cinta,walaupun ditolak sentiasa memberi kita semangat utk berjaya dlm hidup.Mcm atromen kat atas.Sentiasa semangat pagi2 kayuh basikal nak pegi beli suratkhabar walaupun kedai suratkhabar tu x buka pun lagi.Kan semangat tu...Orait?Ada bagusss?bagus. 
-“Cinta agung biasanya berjalan dengan penuh berliku.”-


1 Response so far:

dreamygirl said...

salam.
thanq untuk peringatan.
best entri ni!! -)