Followers

Friday, July 29

Tazkirah : Nak Dekat Puasa Ni

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 5:52 PM 0 comments


Suatu pekerjaan meskipun kecil kemudian dilakukan secara berulang dia akan menjadi suatu lingkaran besar. Pada mulanya pekerjaan yang kecil tadi mempengaruhi jiwa atau peribadi seseorang, namun lama kelamaan ia akan menjadi suatu kebiasaan dalam hidup. Jika pekerjaan yang kita lakukan secara beransur itu mengandungi nilai yang baik maka akan timbul suatu keperibadian yang baik. Namun sebaliknya jika pekerjaan itu buruk makan akan menimbulkan keperibadian yang buruk terhadap diri kita.

Seorang Muslim harus mampu menganalisa setiap pekerjaan yang harus dilakukannya. Selalunya dosa itu terjadi dalam diri seseorang di saat seseorang itu lalai. Kesalahan pertama dalam mengerjakan dosa akan mengundang seseorang untuk melakukan pekerjaan yang sama pada kesempatan lain, kerana biasanya sesuatu yang pernah kita alami atau rasakan itu akan menimbulkan suatu penilaian dalam diri kita sendiri. Seperti rasa senang, rasa bahagia, rasa puas dan sebagainya. Atau sebaliknya akan menimbulkan perasaan tidak suka dan tidak senang.

Bermula dari cuba-cuba dalam melakukan pekerjaan dosa, namun kemudian merasa senang dan puas yang diukur dengan kehendak hawa nafsu, akhirnya pekerjaan itu menjadi suatu kebiasaan dalam hidup seseorang. Jika ini telah terjadi maka dosa dan maksiat itu akan menjadi bahagian dari kehidupan seseorang. Sehingga menganggap bahawa dosa dan maksiat yang dilakukannya itu merupakan pekerjaan yang wajar dan biasa-biasa sahaja. Tidak lagi dianggapnya sebagai suatu dosa yang akan menghancurkan kehidupannya namun merupakan suatu keperluan yang sukar dipisahkan dari kehidupannya.

Orang yang telah menjadikan maksiat sebagai keperluan hidupnya itu membuat hatinya menjadi tertutup dalam menerima kebenaran. Maka orang-orang yang jiwanya kosong dalam jiwanya sentiasa resah dan gelisah.

Secara psikologi dapat dikatakan bahawa setiap perbuatan apakah perbuatan baik atau buruk akan meninggalkan bekas dalam sikap dan perangai. Jika maksiat bagaikan titik hitam yang dititiskan di atas kertas yang putih, kemudian setiap titisnya menutupi bahagian permukaan kertas tadi maka lama-kelamaan kertas putih tadi tentu akan berubah menjadi hitam. Jika dosa telah banyak terkumpul dalam diri seseorang maka ia menjadi dinding kegelapan yang menghalangi diri seseorang untuk melihat cahaya kebenaran.


0 Responses so far: