Followers

Sunday, March 6

La Tahzan -Senyumlah-

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 5:22 PM 1 comments


nak dengar lagu, pe kata offkan dulu lagu kat media player tu


Sebenarnya mood tajuk ni nak beri kekuatan pada diri sendiri. Diri sendiri cukup lemah dalam didikan. Dalam tarbiyah. Apabila di uji, diri ini akan mengeluh. Kenapa aku di uji sebegini. Allah memberi ujian atas beberapa asbab. Asbab yang perlu di ketahui. Asbab yang perlu kita nilai dan berfikir. Menjurus kepada titik persoalan, lalu membawa kita ke alam meditasi dalam istilah sains dan muhasabah dalam istilah agama.

Adakah diri ini layak dengan mereka? Adakah diri ini layak sama tinggi, duduk sama rendah dengan mereka? Adakah diri ini layak di uji? Mungkin semua ni menjadi nadi persoalan untuk diri kita. Lepas tu, muka jadi masam. Kalau boleh nak lagi masam dari cuka. Lagi kelat dari buah yang memang kelat.
Bagi lelaki, atau kaum lebih di kenali dengan kaum adam, wanita adalah ujian buat dirimu. Sekiranya diri mu sudah layak untuk bernikah, maka nikahlah.
 Rasulullah saw. bersabda, ” Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar bagi kaum lelaki melebihi fitnah wanita” (HR Bukhari dan Muslim).

”Sesungguhnya dunia itu manis dan lezat, dan sesungguhnya Allah menitipkannya padamu, kemudian melihat bagaimana kamu menggunakannya. Maka hati-hatilah terhadap dunia dan hati-hatilah terhadap wanita, karena fitnah pertama yang menimpa bani Israel disebabkan wanita”(HR Muslim) (At-Taghaabun 14-15).


Kenapa di kau bermasam muka duhai sahabat?

Adakah dikau gusar atau ragu-ragu dengan usahamu selama ini. Adakah di kau sedih selepas meneliti keputusan mu. Senyumlah, janganlah di kau bersedih. Kerana senyuman itu pengubat hati yang lara.

Apa yang kau merenung jauh di sana?

Tiada apa yang perlu engkau menungkan, adakah dia akan berpatah kepada engkau. Itu takdir Allah, itu semua dengan keizinan Allah. Sekiranya Allah tidak mengizinkan dia kembali dan berpaling kepada dirimu. Maka teruskanlah. Maka berjalanlah di bumi Allah yang maha Luas dan besar.

Adakah di kau bersedih apabila mereka melupakan diri mu?

Apabila jalan dirasa gelap, ketahuilah sinar cahaya masih jauh perlu dikejar. Allah SWT itu tidak jauh daripada setiap hambaNya. Yang menjadikan Allah itu jauh daripada kita ialah diri kita sendiri. Hati yang tidak merasai kewujudan dan rahmat Allah serta kefahaman yang tidak betul terhadap agama selalu menjauhkan perasaan manusia daripada Allah SWT. Sentiasalah bangun, berdoa dan memohon kepadaNya kerana Allah SWT itu suka kepada hamba-hamba yang meminta kepadaNya. Dan yang paling penting, kejayaan kita itu hakikatnya biarlah menyumbang kepada Islam itu sendiri. Jadikanlah diri kita sebagai hamba-hamba yang bersyukur.

 Adakah engkau cepat patah semangat atau putus asa?

Senyumlah wahai sahabat, hidup ini bukan medium untuk kita berputus asa. Selagi kita mahu terus bangkit, selagi itulah tiada istilah gagal sekali bukan gagal selamanya. Senyumlah apabila mendengat kata-kata saya. Hidup ini bermakna andai ada kasih dan sayang yang bermakna. Kasih sayang itu ada di dalam diri anda sendiri. Anda Cuma perlu meneroka kerana anda sudah mendapat nilaian kasih sayang itu sendiri.

Sabar dan berdoalah wahai diri

Berdoalah selalu, agar Allah tuangkan kesabaran yang melimpah di dalam diri kita. Keperluan sabar dalam diri kita itu sama seperti dengan keperluan kita dengan air. Air sebagai asbab kehilangan haus dalam kehidupan. Hidup ini akan bertambah indah jika kita dapat mengiramai kehendak dari Sang Pencipta.

Sabar duhai diri, kerinduan mu akan terubat

Hidup ini kadang-kadang memang memerlukan masa untuk bersendirian. Sebagai latihan untuk bersendirian semasa di alam kubur. Dalam meniti hari demi hari yang semakin mencabar rohani kita mulai tandus dan dahagkan sesuatu, dahagakan ketenangan, dahagakan kerinduan utnuk mencari kembali erti sebenar kehidupan.

Maafkan diriku,jika diriku tidak bisa menerima cintamu,,,kerana cinta diriku Kepada Allah,tidak setinggi yang dirimu kira,diriku hanya tidak ingin dan diriku takut cintaku pada dirimu,melebihi cintaku Pada-Nya.

Kiranya waktu sekejap itu menjadi kenangan untuk kita ingati sepanjang zaman...
Ingatlah aku selagi engkau mampu...
Jika pula masa mendatang memisahkan keakraban yang telah terbina...
Ukirlah secebis 'Tentang Aku' di hatimu...
Agar nanti tika bersua kau masih mengingati siapa diriku...

Duhai diri,dirimu tidak pernah dipinggirkan..
cuba lihat bintang di langit waktu malam.....
Anda pasti merasainya.....
Cuba lihat matahari terbenam di waktu senja....
Anda pasti merasainya...
kadang-kadang kita perlu bersendirian..
untuk mencari ketenangan dan memuhasabahkan diri bagi meneruskan perjuangan kita sebagai hambaNya...


1 Response so far:

kuti.kura said...

got new spirit....