Followers

Friday, March 4

La Tahzan-Yakinlah

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 6:47 PM 0 comments


Kenapa di kau bingung dan ragu-ragu bila berhadapan dengan sesuatu?

Yakinlah dengan diri kamu sendiri, semuanya ada di hadapanmu. Kamu yang mengubah nasib diri kamu. Bukan saya, dia atau mereka. Tetapi, kamu yang mengubah nasib diri kamu. Kamu yang ambil, kamu yang nilai. Yakinlah dengan Penciptamu

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga merekamengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Surah Ar-Ra'd (ayat 11) 

Apa yang kau hendak di sana wahai sahabatku?

Ternyata tidak jauh darimu ada jalan untukmu. Kenapa kau pergi menjauh dari jalan penyelesaian? Mengapa di kau memasuki lorong yang bersimpang siur cabangnya. Duhai sahabat, dunia ini penuh dengan pancaroba. Yakinlah, Allah akan membantumu dalam susah mahupun senang.

Apa yang kau bingungkan? Apa yang kau fikirkan?

Ternyata semua persoalan hanya kau yang mampu memberikan jawapan. Hanya engkau yang mampu menyelesaikan setiap masalah. Yakinlah wahai sahabat, Allah tidak akan membebankan hambaNya dengan bebanan yang tidak mampu mereka pikul. Allah amat penyayang. Dan Dialah yang layak di gelar Sang Pencinta. Dengan lafaz bismillah. Setiap permulaan kerja yang kita lakukan, kita mengakui yang Dialah sebaik-baik dan Maha Penyayang.

Allah tidak membebani seseorang di luar batas kemampuannya. Sebagaimana dikatakan Al-Qur’an,

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya…” (Al-Baqarah: 286)

Apa yang di kau inginkan di sana?

Sebenarnya semuanya ada tepat di dalam diri kamu duhai sahabat. Benarlah, manusia tidak pernah puas akan sesuatu. Akan mencari yang baik dan terbaik. Yakinlah dengan pilihan dari Allah. Kerana apa yang telah Allah pilih untuk kamu itu adalah yang terbaik.

Apa yang di kau ingin ungkapkan duhai sahabat apabila tiba di sana?

Kalau engkau berlari sekuat mana pun, engkau berlari selaju mana pun. Apa yang di kau hajati tidak tercapai jika di hadapan adalah bukan milikmu. Dan jika engkau memang “ cinta dalam diammu” itu tidak memilik kesempatan untuk berbicara di dunia nyata engkau kena berundur kembali. Biarkan “ cinta dalam diammu” itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik Hatimu.

Sebenarnya, semakin kau ke hadapan semakin kau jauh. Kau telah terlepas sesuatu. Kau telah meninggalkan yang terbaik untuk dirimu. Dan, semakin lelah di kau mencari. Semakin penat di kau mengejar. Sebenarnya engkau tidak mendapat apa-apa. Kosong. Dan apa yang telah engkau dapatkan. Itulah yang engkau kena pegang.

Tidak perlu mencari lagi, dan tidak lagi perlu ke hadapan, seandainya apa yang seharusnya menjadi ‘milikmu’  pasti ia akan menjadi milikmu. Tidak kira ia cepat atau lambat. Semuanya hanya masa dan waktu. Sebaliknya, seandainya apa yang di kau kejar ia bukan ‘milikmu’ pasti ia makin jauh dari diri mu. Walaupun cepat engkau kejar, yang engkau akan dapat di penghujung jalan adalah lelah dan penat.

Syukurilah apa yang di kau perolehi. Merasa puaslah akan setiap yang engkau usahakan. Aku berdoa dari sini. Supaya di kau mampu dan kuat wahai sahabat.
Yakinlah apa yang kau inginkan berada selalu di dekatmu dan tidak pernah meninggalkanmu, hanya menunggu waktu yang tepat untuk berbuah sesuai dengan apa yang kau tanam. Bahkan kekuatan ter’agung’ sekalipun berada tepat di dalam dirimu dan tidak pernah meninggalkan dirimu.

Mengapa mengharap dicari secantik Balqis, andai diri tidak sehebat Sulaiman. Mengapa mengharap teman setampan Yusof jika kasih tidak setulus Zulaikha. Mengapa mengharap teman seteguh Ibrahim andai diri tidak sehebat Siti Hajar. Mengapa didambakan teman sehidup yang sempurna Muhammad jika ada keburukan pada diri. Bimbinglah dirinya dan terimalah kekurangan itu sebagai keunikan. Carilah kebaikan itu pada dirinya. Bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya dan berdoalah dia milikmu


0 Responses so far: