Followers

Sunday, April 29

Buat Diriku Yang Mudah Lupa

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 5:20 PM 0 comments


Pesanan artikel kali ini adalah untuk diri saya. Kadang-kadang saya meraksan diri ini jauh dari Tuhan.  Saya mula muhasabah diri saya kembali. Kenapa saya jauh dari Allah? Sedangkan saya selalu mengungkapkan rasa cinta, sayang dan rindu kepada Allah Tuhan semesta Alam?


Kalau benar rasa cintakan Allah, kenapa rasa diri ini jauh dari Dia?

Saya renung kembali. Saya membuka balik lembaran-lembaran lama. Buku catatan saya yang lama. Bersama dirinya saya menemui tarbiyah. Bersama dengannya saya menemui nikmat sesuatu. Bukan saya pandai menulis, tidak. Setiap orang akan merasakan dirinya kosong jika tidak di isi dengan sesuatu.

Kalau Benar Cintakan Allah

Inilah catatan yang pernah saya catatkan tatkala selalu mendapat tarbiyah ringkas dari Tok Ayah. Tarbiyah yang tidak formal. Dia tidak pernah mengaji di tempat terkemuka. Dia tidak pernah mengaji dengan ustaz yang popular. Tetapi dia mendapat tarbiyah dari ayahnya seorang da’ie bagi penduduk kampung. Saya ingat lagi, catatan ini di buat semasa saya mengikuti Tok Ayah ke laut bagi menjala ikan.

Sebutlah nama Allah banyak-banyak. Allah berfirman dalam surah al-Fath ayat 9 yang bermaksud : ‘Supaya kamu semua beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, menguatkan agamaNya dan bertasbihlah kepadaNya pada waktu pagi dan petang.’

Bertasbih di sini bermaksud kita berzikir dengan kuantiti dan kualiti yang tertinggi. Zikir lidah, zikir hati dan zikir perbuatan semuanya menjurus kepada membesarkan Allah dan segala yang lain kecil belaka.

Namun apabila Allah di lupakan, umat akan kurang menyebut namaNya. Ketika itu hati pun lalai dari merasakan kebesaran dan keagunganNya. Akibatnya hukum hakam di abaikan dan terjadinya maksiat yang berleluasa. Apabila ini terjadi jangan di tangisi jika Allah ‘lupakan’ kita. Pada hakikatnya Allah tidak pernah sesekali melupakan hambaNya. Cuma Allah mencampakkan sedikit rasa penyesalan di dalam hati hamba-hambaNya.

Allah hanya menjadi pembela kepada hambaNya yang bertaqwa. Orang yang bertaqwa adalah orang yang banyak mengingatinya. Namun siapakah kita? Adakah kita dalam golongan Muttaqin, atau hanya Muslim? Muttaqin adalah orang yang bertaqwa kepada Allah.

Bimbang Dosa

Saidina Umar pernah mengingatkan bahawa, dia lebih bimbangkan dosa-dosa yang di lakukan oleh tentera Islam berbanding kekuatan dan perancangan musuh. Dengan dosa, akan terhalangnya bantuan dari Allah kepada kita.

Persoalannya. Kenapa orang masih melakukan dosa? Sedangkan mendapat dosa adalah satu petanda yang kita ini jauh dari Allah?

Jawabnya, kerana kita semakin lupakan Allah. Kita semakin menjauhkan diri dari Allah. Sang Maha Pencipta. Jadi untuk menggelakkan diri terjerumus dari kancah yang penuh dosa. Maka diri kita ini perlu elakkan dari melakukan perbuatan yang mendatangkan kemungkaran Allah, lalu mendatangkan dosa.

Masakan orang yang selalu mengingati Allah akan melakukan perbuatan dosa dan khianat? Jika terlanjur sedikit pun golongan yang selalu mengingati Allah akan cepat-cepat beristighafar. Orang yang sebeginilah yang akan Allah bantu dalam apa sahaja yang mereka perjuangkan yang mana mendatangkan manfaat untuk Islam. Untuk izzah Islam itu sendiri.

Mereka akan di sokong oleh rakan, sahabat dan di hormati oleh lawan. Belum lagi bertempik, hanya berbisik, orang akan akur dan tunduk.

Bukan Musuh Yang Terlalu Laju, Kita Yang Perlahan

Andai kita perhatikan isu sekarang, musuh-musuh Islam terlalu pantas memintas dan mencanang yang Islam ini membawa satu agama yang mendorong kepada keganasan. Bagi kita mereka terlalu laju mengeluarkan hujah-hujah yang begitu ampuh untuk di tepis.

Sebenarnya, bukan musuh yang terlalu laju. Kita yang terlalu perlahan. Kita seharusnya lebih ke hadapan bersama dengan roh cinta dan kasih sayang. Bukan sebagai pemerhati. Dengan cinta kita berdakwah. 
Dengan cinta kita berhujah dan menjelaskan dengan penuh hikmah.

Dengan cinta kita tidak hanya menyebut namaNya, tetapi dengan cinta juga kita akan mendaulatkan hukum-hukum Allah di muka bumi.

Macam mana kita nak tegakkan agama Allah? Kita tidak perlu lihat sejauh langit. Kita perlu lihat sedekat diri. Kenapa? Semuanya bermula dari diri. Dengan diri kita patuh dan taat akan hukum Allah, jalan salafusaleh di hidupkan kembali, dengan bangun malam. Solat subuh berjemaah di masjid menjadi tunjang utama nadi sesebuah komuniti yang indah.

Atur keluarga mengikut syariat. Jauhkan dari pendedehan aurat. Perangi pergaulan bebas, racun hedonism dan fesyen bohemian dalam kehidupan diri dan keluarga. Pacu kemajuan ekonomi tapi jangan sampai lupa hukum Allah. Bersiasahlah tapi jangan dekati fitnah dan kehancuran diri demi kepentingan peribadi.

Kalau benar cintakan Allah.. ingatlah.. “cinta itu bukan dengan kata-kata, tetapi cinta itu melalui perbuatan (love is verb). Bangkitlah dengan kecintaan bukan dengan satu nada kebencian. Jangan marahkan orang yang tidak cinta andai diri ini tidak di cintai…jika kita sendiri tidak mencintai bagaimana orang mahu cinta?’

Ada PERKARA yang ingin kita BUANG JAUH-JAUH..kita lemparkan ke hujung dunia, kita HAPUSKAN dari minda dan ingatan..bukan kerana kita MEMBENCI, tetapi kerana menyedari jika kita mengingatinya, hanya membuat kita terikat kepada SEBUAH KESEDIHAN..jika terus menyimpannya, hanya membuat kita terkaku pada SEBUAH ANGAN-ANGAN..

p/s : Bukan membenci..bukan berputus asa, cuma SEDAR DAN FAHAM..ada sesetengah perkara, memang BUKAN HAK KITA

:: MENJAUHI bukanlah bermakna membenci, cuma untuk mengelakkan HATI dari TERUS TERGURIS dan DISAKITI :



0 Responses so far: