Followers

Thursday, March 15

La Tahzan : Jangan Menangis Sayang

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 11:22 PM 2 comments


La Tahzan : Jangan Menangis Sayang

Apabila ada orang menghinamu, maka bersabarlah duhai hati. Janganlah dikau terlalu mengambil hati, janganlah di kau terlalu memikirkan apa yang di hina dan jangan pula di kau menghadapi mereka dengan cara yang agresif. Kerana apa? Dari sekian orang yang menghina dirimu, mereka tidak mengetahui maksud dari hinaan itu sendiri. Mereka juga lebih senang kalau hinaan itu di tanggapi oleh diri kita sendiri dan dengan kata spontan mereka akan terus menghinanya seperti api yang di sirami bahan bakar.

Sayang….

Usah biarkan dirimu mudah tersinggung kerana ia akan menumpulkanmu dari membuat  sesuatu. Serahkan semuanya hanya kepada Allah. Jangan biarkan dirimu tertekan dengan cercaan dan makian orang kerana orang tidak akan berbuat demikian melainkan engkau telah mendahului mereka dalam sesuatu aspek. Sedangkan mereka tidak memperoleh apa yang di kau peroleh.

Jadilah seperti singa yang tidak menghiraukan gigitan nyamuk terhadap dirinnya, kerana si singa mempunyai rencana yang lebih besar dari si nyamuk.

Ketahuilah sayang ku….

Hari ini akan terus berjalan. Berjalan dan terus berjalan. Setiap jam, setiap minit, setiap saat dan setiap detik… ia terus berlalu meninggalkan kita tanpa tunggu sebentar. Di sebalik sebuah cercaan, ada tersembunyi sebuah rahmat dan kemuliaan yang besar. Ada keampunan, di sebalik dosa. Ada kekenyangan di sebalik kelaparan dan setelah melalui jalan yang bengkok akan melalui jalan yang lurus. Setelah badai melanda, hujan pula membasahi bumi, setelah mendaki gunung yang tinggi akan ada penurunan curam yang jurang. Semuanya akan berjalan mengikut Qada’ Allah.

‘ Telah pasti datangnya ketentuan Allah, maka janganlah kamu meminta di segerakan datangnya…’ ( An-Nahl :1)

Sikap yang terbaik adalah dengan kembali kepada-Nya lantas memohon perlindungan-Nya.

‘…. Dan dari kejahatan orang yang dengki’ ( Al-Falaq :5)

Sayangku, adakah engkau ingat lagi akan pesanan dan nasihat dari Al-Qarni yang mententeramkan hati itu?

‘ Berapa banyak kalian meminta, tapi Dia selalu memberi. Berapa banyak kalian memohon, Dia pun memberikan secara percuma. Berapa banyak kalian melakukan kesalahan, Dia yang meluruskannya. Berapa banyak kalian mengalami kesusahan, Dia kemudian yang akan memudahkannya dan berapa banyak kalian berdoa, Dialah Allah yang akan memakbulkannya.’

Seandainya Allah telah menghinakan seseorang, maka siapakan yang akan memuliakannya? Kalau Allah memuliakannya, maka tiada satu makhluk pun yang akan menghinakannya, walau seluruh makhluk parasit bergabung untuk menghinakan diri mu.
Abu Dzuaib At-Hudzati melantunkan syairnya:

Ku tujukan ketabahan kepada orang-orang yang telah menghinaku,
Bahawa aku tidak pernah gusar terhadap kebimbangan zaman,
Jika kematian telah menjulurkan kukunya,
Semua jimat yang kau pergunakan tidak akan berguna…

Masyarakat pada masa itu telah menghina dan mencerca Abu Dzuaib kerana masalah dan ujian yang telah menimpa ke atas dirinya. Tapi, beliau hanya tetap melantunkan syair beliau.

Akan tetapi, apabila hinaan telah bertalu, dan engkau rasa tidak mampu untuk menampung hinaan dan cercaan, dan engkau juga merasakan beratnya air mata tidak kunjung berhenti tumpah kerananya, akal telah di pengaruhi, hati mulai rapuh, mata mulai gelap menghadapinya, maka jauhkanlah diri daripada mereka.

Wahai sayangku…

Jangan bersedih, kerana kesedihan hanya akan membuatkan airmata yang segar terasa pahit, sekuntum bunga yang indah di nampak sepeti buah labu, taman yang rimbun tampak seperti gurun pasir yang tandus dan kehidupan di dunia menjadi penjara yang gelap. Yang indah jadi tawar, yang manis jadi gelap.

Jangan menangis kerana hinaan. Menangis kerana hinaan hanya akan membuatkan hatimu jatuh berkeping-keping, menyurutkan semangatmu. Jangan pula kau mengangis kerana kehinaan, kerana ia hanya akan menghentikan langkahanmu, merosakkan perjuanganmu, mematikan cita-cita mu, membuatkan orang senang melihatmu dan yang mengerikan adalah membuatmu berputus asa dari rahmat Allah.

Jangan menangis kerana hinaan, kerana Allah akan mengembalikan kemuliaan kepada dirimu, kerana Allah sentiasa bersamamu. Kerana Allah juga masih sayang pada mu. Kerana itu, Dia berikan kau sedikit ibrah ujian kepadamu berbentuk hinaan supaya engkau bertambah mulia dengan hinaan.

Adakah engkau tidak sedar wahai sayang?

Rasulullah di hina tatkala baginda sedang berdakwah?

Baginda di cerca menyebarkan Islam?

Baginda di baling dengan batu tatkala sedang memberikan kebenaran,

Baginda di tuduh sebagai pendusta, pembohong dan pembawa fitnah.

Bukankah kemudian hari baginda di angkat menjadi orang yang paling mulia di kalangan masyarakat waktu itu?

Sedar tidak wahai sayang?

Jangan di kau menangis kerana hinaan, kerana hanya milik Allah segala kemuliaan. Jika engkau berangan-angan semua orang mencitaimu dan tidak ada yang menghinamu, itu sama seperti engkau rindukan bulan di siang hari, ia adalah mustahil. Sama ertinya seperti engkau mahu memasukkan kembali bayi yang baru lahir ke dalam rahim ibunya.

Wahai sayang, aku Cuma mampu memberikan kata-kata pendorong, bukan pemangkin semangat.


2 Responses so far:

Anonymous said...

owh..macamtu ea..jgn bersedih..ok..

Anonymous said...

mcmane nak ilangkan rase sedih??