Followers

Tuesday, June 7

Dah Sedia Nak Kahwin

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 1:03 AM 1 comments




Dah sedia Nak Kahwin
Rasa Hati.
Aku simpan cintaku sehingga engkau menderita karena sikapku
Mereka mencelamu dan celaan mereka adalah aniaya
Musuh-musuhmu menghasut

Engkau mencintai dan telah menjadi bahan gunjingan
Tak ada manfaatnya menyimpan cinta
Engkau bagai harimau betina yang mati kepayahan

Pada bekas tapak Hindun atau bagaikan bibir yang sakit
Aku menjauhi kekasih karena takut dosa
Padahal menjauhi kekasih adalah dosa
Rasakanlah bagaimana (rasanya) menjauhi kekasih yang kau sangka
Bahwa itu tindakan bijaksana padahal mungkin itu bohong
Dulu saya adalah tampal-tampal kat wall kak Heliza Helmi satu lirik lagu. Ramai yang suruh saya bagi kat kak Heliza. Tapi, saya bukan composer lagu. Buat pun suka-suka. Tanya-tanya pendapat orang.

Masih Lagi Bernafas

Alhamdulillah, hari ni masih lagi bersamaan dengan 6 June Allah masih lagi peluang pada diri saya untuk bernafas dan melihat sambil memikirkan keindahan alam yang telah Allah ciptakan. Sebagai hambaNya yang di beri perintah untuk mentadbir muka bumi, Alhamdulillah, saya genap berusia 22 tahun pada tahun ini. Banyak kenangan sepanjang hidup saya. Ye ker? Baru 22 tahun dah banyak pengalaman? Tak banyak pun tapi ingin berkongsi apa yang saya tahu.

tapi sekarang terasa kena buat persediaan secukupnya bermula sekarang. Nak bersedia, bukan sehari dua. Duit kena cari banyak lagi, ilmu kahwin kena belajar, ilmu pasal perempuan kena tahu, emosi kena sentiasa stabil dll. Yang penting, niat kena betul.

Lastly, mudah-mudahan, usia yang lepas, sekarang dan akan datang dipenuhi dengan keberkatan daripada Allah.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ
Jika sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.
[al Araaf, 7:96]


Buat masa ini, insyaAllah belum lagi keinginan untuk berkahwin. Tapi mungkin esok atau lusa. sebagaimana sebuah hadits menyatakan, ”Tidak ada yang terbaik bagi dua orang yang saling mencintai kecuali menikah.” (HR. Ibnu Majah)

Dengan perkongsian pada kali ini juga saya ingin berkongsi sedikit hadiah buat semua yang pernah menyokong saya di dalam indusri penulisan. Sedar tak sedar, dah hampir empat tahun saya terbabit di dalam bidang ini. Dan secara peribadi adalah empat tahun, tapi kalau nak ikutkan konsisiten adalah dalam hampir dua tahun lebih jugak.

Pertandingan :

Dan saya juga secara peribadi nak buat satu pertandingan atau orang-orang blogger cakap contest. Contest apa? Contest ni senang je. Hanya beberapa soalan dan satu slogan yang perlu di jawab. Mana yang saya rasa layak, saya akan umumkan. Kelakar je, nak buat contest-contest ni. macam nak tarik perhatian je. Tapi sebenarnya bukan nak tarik perhatian. Saya hanya nak berkongsi sedikit rezeki yang Allah beri pada saya. insyaAllah akan meniti hingga alam sana.

Pertandingan lebih kurang macam ni. baca dulu syarat-syarat penyertaan dan terma dia yer.

Syarat-syarat :
  1. Terdiri dari mereka yang terlibat di dalam page Tautan Hati.
  2. Tempoh pertandingan ini adalah selama 3 minggu bermula hari ini. Selepas 3 minggu, pemenang akan di umumkan. insyaAllah akan di umumkan pada 5@6 Julai 2011. Tengok pada saya cuti kerja tarikh jatuh hari apa.
  3. Hadiah terdiri dari tempat pertama, kedua dan ketiga sahaja.
  4. Sila hantarkan penyertaan anda ke email :
    1. ane_hollaguerl@yahoo.com (admin tautan hati).
    2. sharmilayahaya@yahoo.com (moderator Tautan Hati)
    3. Beserta alamat rumah. ( kot-kot kalau menang nak pos senang).
    4. Atau pun boleh terus ke Facebook saya di www.facebook.com/budakbodoh

Soalan:

  1. Dah berapa lama page Tautan Hati berada di dalam page facebook?
  2. Pada bulan berapa dan tahun berapa Tautan Hati di tubuhkan? *
  3. Adakah anda semua mahukan buku dari koleksi Tautan Hati? Jika ya nyatakan sebab.jika tak pun berikan sebab yer **
  4. Jawab slogan ni dengan ringkas tapi membina : saya mahukan Tautan Hati sentiasa ada di Facebook kerana ( …………..) tidak lebih dari 20 patah perkataaan. ***
  • Sekiranya tiada yang tepat. Yang hampir-hampir akan di terima.
  • Sebab yang membina akan di nilai.
  • Slogan yang menarik dan yang membina akan di umumkan di page.

Sedikit kata hikmah yang inign di kongsi bersama “kita jangan selalu mengharap..kerana mengharap tidak pasti tertunai..tetapi kita boleh..bersabar..kerana kesabaran itu mengajar kita erti kehidupan dan jangan menangis kerana gagal dalam cinta..sebab manusia akan meninggalkan apa yang di cinta…”


1 Response so far:

Anonymous said...

mabruk!smga pertambahan usiamu tambah mendekatkan dirimu kepada Allah dn sntiasa dlm rahmat dn ksh syg Allahu Robbul Izzati.berkatilah seluruh kehidupan shbtku ini dn kaum keluarganya Ya Allah.amin Ya Rabbal Alamin...(xdan nak sampaikan smlm)