Followers

Wednesday, June 8

Biarlah Kita Menjadi Si Tarbiyah Cinta (2)

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 2:58 AM 0 comments





Alhamdulillah, pada kali ini akan kita membicarakan mengenai cinta. Cinta lagi? Memang tak habis-habis TH dengan cinta. Minggu lepas kita telah bertemu dengan madrasah tarbiyah satu yang membicarakan mengenai mahabah, dan juga aplikasi cinta terhadap Ilahi. Biar saya ulas sekali lagi, kadang-kadang orang sering tanya macam ni. “ Bolehkah kita mencintai lebih dari mencintai Ilahi?”
Soalan yang macam ni memang famous di kalangan pencinta. Bahkan mana-mana group yang saya join di facebook pun sering bertanya mengenai cinta, kapel, bertenet.

Cinta Membawa Pelbagai Maksud

Cuba tanya pada diri, bagaimana dan apakah maksud yang di fahami oleh diri kita mengenai cinta. Apakah itu keperihalan cinta. Adakah kita selalu mengetahui? Adakah kita selalu menghargai? Kalau mengetahui, adakah kita mengetahui yang lebih utama, iaitu Allah dan Rasul? Adakah kita selalu menghargai diri kita sendiri? Kadang-kadang kita lupa akan hakikat yang mana mencintai diri sendiri lebih baik dari mengasihani orang lain.
Pernah dengar macam ni? putus kasih, putus segalanya. Apa yang putus? Perlukah kita putus? Saya masih ingat lagi. Nak cerita pengalaman sikit tentang cinta ni. mungkin ni cinta yang tak kesampaian atau cinta yang akhirnya bertemu pengakhiran. Kenapa saya cakap macam tu? Kita sedekahkan fatihah buat Nur Hanis Syahirah watak utama buat cerita Nur Hanis.
Memang dulu saya tidak terima dia sebagai suri hati, apa yang saya cakap pada dia. Kalau kita ada rezeki, ada jodoh. Allah akan aturkan. Tidak kira di mana kita berada. Tidak kira apa yang kita lakukan, biarlah Allah yang merestui.
Restu dan redha Allah amat menguntungkan untuk golongan yang beriman. Saya selitkan antara bait-bait yang pernah di ungkapkan oleh dia. Semoga Allah merahmati dan mencucuri rahmat ke atas rohnya.

Batu-batu
ketahuilah
bersamamu membuat hibaku bertukar ria
bersamamu membuat marahku reda
bersamamu membuat tangisku sepi
bersamamu hanya ada satu rasa
bahagia..

bahagia apa yang kubicarakan ini?
saat aku terduduk menghadapi kesulitan
engkau yang pertama meneguhkan keringat
saat aku terjatuh menyusuri kepahitan
engkau yang pertama menyuluhkan semangat

lalu kemaafan apa yang bisa aku berikan
sedangkan engkau selayaknya memafkan..?

sekarang dia sudah bertemu dengan pencinta yang maha agung. Pencinta yang tiada tolak bandingan.

Cinta Yang Murni Adalah Perkahwinan.
Kenapa saya cakap cinta yang murni adalah dengan perkahwinan? Sedangkan saya sendiri belum berkahwin. insyaAllah ada rezeki, saya jemput semua sekali datang.

Seseorang yang mengumbar perasaan cintanya, hanya akan menjadi bebanan orang-orang di sekitarnya. Apakah hubungannya itu dapat sampai ke alam pernikahan, maupun apabila hubungan tersebut gagal menuju tangga pernikahan?

Di sisi yang lain, menyimpan perasaan kepada lawan jenis yang begitu mendalam akan merusak jiwa seseorang, karena ingatannya tidak bisa lepas darinya. Alangkah baiknya apabila kecederungan tersebut segera kita wujudkan dalam bentuk ikatan pernikahan, sebagaimana sebuah hadits menyatakan, ”Tidak ada yang terbaik bagi dua orang yang saling mencintai kecuali menikah.” (HR. Ibnu Majah)

Sedangkan menunda-nunda ikatan pernikahan saat hati sudah tertambat pada diri seseorang, atau berusaha menghindar terhadap seseorang yang kita sukai merupakan bentuk penyiksaan batin yang lain, seperti seekor kucing yang dijauhkan dari makanan yang baru ditemuinya. Ia merasa begitu kehilangan, karena dijauhkan dari sesuatu yang selama ini ia harapkan.

Cinta boleh mengakibatkan pelbagai penyakit

Kita ambil dari kata-kata Ibn Qayyim Al- Jauziyah: ”Zina mata (Lahadhat) adalah pandangan kepada hal-hal yang menuju kemaksiatan. Bukan sekedar memandang, akan tetapi diikuti dengan pandangan selanjutnya. Barangsiapa yang mengumbar pandangannya, maka ia akan masuk kepada hal-hal yang membinasakan.”

Beliau melanjutkan, ”Antara mata dan qalbu itu ada penghubung dan jalan sehingga saling berhubungan satu sama lain. Bila salah satunya baik, maka baik pula yang lain.

Dan sebaliknya, bila salah satu rosak, maka rosak pula yang lain. Rosaknya hati akan merosakkan pandangan, dan rosaknya pandangan akan merosakkan hati. Demikian pula sebaliknya, pandangan yang baik akan menjadikan hati yang baik, dan hati yang baik akan membaikkan pandangan. Jika hati telah rosak, jadilah ia seperti tempat sampah yang merupakan tempat pembuangan najis, kotoran dan apa-apa
yang berbau busuk. Jika sudah demikian keadaannya, ia tidak dapat menjadi tempat tinggal yang nyaman bagi pengenalan kepada Allah SWT, cinta kepada-Nya, kembali kepada-Nya, senang dan gembira bila dekat dengan-Nya. Namun yang menempatinya saat itu adalah
perkara-perkara yang sebaliknya.” ”Ia mengetahui (pandangan) mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati.”
(QS. Al Mu’min : 19)

Kerana cinta duri menjadi mawar,
Kerana cinta cuka menjelma anggur segar,
Kerana cinta keuntungan menjadi mahkota penawar,
Kerana cinta kemalangan menjelma keberuntungan,
Kerana cinta rumah penjara tampak bagaikan kedai mawar,
Kerana cinta tompokan debu menjadi taman,
Kerana cinta api yang berkobar-kobar menjadi cahaya yang menenangkan,
Kerana cinta syaitn berubah menjadi bidadari,
Kerana cinta batu yang keras menjadi lembut bagaikan mentega,
Kerana cinta duka menjadi riang gembira,
Kerana cinta hantu berubah menjadi malaikat,
Kerana cinta singa tak menakutkan seperti tikus,
Kerana cinta sakit menjadi sihat,
Kerana cinta amarah berubah menjadi keramah-ramahan.


Penutup: Percikanlah Setitis Keihklasan Di Dalam Hati.

Saya menuntut ilmu bukan sekedar berbangga
Saya menuntut ilmu untuk ke syurga
Saya bekerja bukan sekedar mencari harta
Saya bekerja untuk ke syurga
Saya berbakti kepada orang tua bukan sekadar balas jasa
Saya berbakti kepada orang tua untuk ke syurga
Saya kembali pulang bukan sekedar nostalgia
Saya kembali pulang untuk ke syurga

Kupilih kamu bukan sekadar cinta
Kupilih kamu untuk ke syurga
Kujauhi yang lain bukan karena tak suka
Kutinggalkan yang lain karena takut dosa
Imam Al-Ghazali berkata,
'Cinta kepada Allah dan Rasulullah itu wajib bagi setiap insan.Bagaimana mungkin akan diwajibkan kalau pada kenyataannya cinta itu bukan sesuatu yang memang ada?Bagaimana mungkin cinta ditafsirkan sebagai ketaatan,padahal ketaatan hanyalah buah dari cinta?'


Imam Jalaluddin Ar-Rumi berkata,
'Di manapun engkau,
Dan dalam keadaan apapun,
Berusahalah dengan bersungguh-sungguh,
Untuk menjadi eorang pencinta,
Tatkala cinta benar-benar tiba,
Dan menyelimutimu,Maka selamanya kau akan menjadi seorang pencinta.'

Marilah kita sama-sama hayati sepotng hadis yang menerangkan tentang hal-hal yang di cintai Allah dan hal yang tidak di sukai Allah:

Diriwayatkan dari Anas r.a., bahwa Rasulullah saw bersabda, “Ada tiga hal yang barangsiapa menetapinya ia akan merasakan manisnya iman, (1) Orang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya melebihi segala-galanya, (2) Orang yang mencintai orang lain hanya karena Allah, (3) Orang yang enggan kembali kafir setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran
sebagaimana ia enggan untuk dilemparkan ke neraka.” (HR. Bukhari dan Muslim)


0 Responses so far: