Followers

Friday, October 29

Begitu Dan Jika

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 5:32 PM 0 comments

apabila kamu telah mndapat ikan, jangan sesekali kamu melepaskannya kerana ia akan terseksa kesan dari bisa mata kailmu........

Jika dan begitu juga……

Jika kamu memancing ikan…….setelah ikan itu terlkat dimata kail, hendaklah kamu mengambil terus ikan itu…..janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula kedalam air begitu sahaja……..kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin akan menderita selagi ia masih hidup. 

Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang………setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya……janganlah sesekali kamu terus meninggalkannyabegitu sahaja……kerana ia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi ia mengingatimu……..

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mgharap kepada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh…..cukupla sekadar keperluanmu…… apabila sekali ia retak….tentulah sukar untuk kamu menampalnya semula….akhirnya ia dibuang…….sdgkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia boleh digunakan kembali…….

begitu juga jika kamu memiliki sesorang, terimalah seadanya……janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggap ia begitu istimewa….anggaplah dia manusia biasa.

Apabila sekali ia melakukan kesilapan bukan mudah untuk kamu menerimanya……akhirnya kamu tinggalkan dia sdgkan jika kamu memaafkannya boleh jadi hibungan kamu akan bertmbah baik………….


0 Responses so far: