Followers

Wednesday, February 27

Aku Orang Agamalah.

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 5:51 PM 0 comments




Artikel kali ini berkisarkan persoalan yang saya dapat dari facebook saya.

“Assalamualaikum, betulkah orang yang bercinta ini bergantung kepada solatnya yang tidak sempurna? Boleh jelaskan? Dan bagaimana untuk menasihati orang supaya tidak bercouple.”

Apa pandangan anda dengan persoalan di atas?

Saya akui, ramai dari kita yang bersolat pun masih lagi bercouple. Ya, memang saya akui juga solat yang sempurna itu menjadi benteng penghalang buat diri kita dari melakukan dosa kecil mahupun dosa besar.

Allah telah berfirman yang membawa maksud :

“Sesungguhnya solat itu dapat menghalang dari melakukan perbuatan keji dan mungkar” [Al-Ankabut : 45]

Kenapa Macam Ini

Kita akui, mungkin ada yang dari kalangan ahli couple akan menyatakan sebegini.

“ Aku dah lama menjalinkan hubungan dengan dia. Dah lebih dari tiga tahun. Tapi, pada kami couple itu bukan macam istilah yang orang lain fikirkan. Couple mesti pegang-pegang tangan. Jangan nak lihat dari luar yang saya couple ni buruk ok? Saya masih tahu lagi jaga batas-batas agama. Saya masih lagi bersolat lima waktu. Saya selalu nasihatkan dia solat, jangan tinggal solat. Kan lagi baik macam itu? Sambil itu saya juga sempat berdakwah kepada dia dan saya nak membimbing dia ke jalan yang Allah redha. Tentang kes pembuangan bayi, zina semuanya orang yang tidak merasakan diri mereka bertuhan. Mereka tidak takut pada Allah sebagai tuhan mereka yang memerhatikan mereka.”

Oh, ini adalah hujah dari kalangan mereka yang ada ilmu. Macam mana pula dengan mereka yang kurang mendalam dalam ilmu agama? Adakah mereka lagi teruk kenyataannya? Realiti atau fantasi sebenarnya?

“ Ok, aku tau aku couple, tapi apa salahnya aku bercinta? Kan lumrah setiap manusia itu bercinta berlainan pasangan? Ada yang siap sampai ke jinjang pelamin diorang bercinta. Bercinta bertahun dan dapat bertahan. Jadi kau jangan persoalkan sangat. Baik kau tegur orang lain yang lagi teruk dari aku.”

Ini adalah antara warna-warna pelangi yang mewarnai alam mereka yang sedang bercinta. Ya, bercinta sampai ke anak cucu. Sampai boleh cerita ke cucu tentang indahnya mereka bercinta masa muda-muda. Adakah tidak akan menjadi contoh kepada generasi akan datang?

Sekarang ini sudah menginjak ke zaman moden. Macam-macam medium boleh menjadikan mereka menghalalkan kaedah mereka bercinta. Ada yang berfacebook, bertwitter, skype dan macam-macam medium yang boleh di gunakan sebagai pengantara cinta jarak jauh. Bukankah cukup “sweet” andai pasangan membuat panggilan dari luar negara semata-mata untuk memujuk hati pasangan yang sedang rajuk? Oh, alangkah indahnya zaman bercinta. Keasyikan bercinta ini membuatkan aku terasa dunia ini aku yang punya. Sweetnya.

Mencari Kebenaran Di Balik Kegelapan

Bercouple memang seronok, itu saya tidak nafikan. Mencegah orang daripada couple pula sesuatu yang sangat tidak seronok, bahkan makin membuatkan diri dibenci, itu pun tidak saya nafikan. Pada saya, dah terlanjur anda masuk membaca, mari kita berdiskusi dari segala sudut yang ada. Supaya akhirnya yang menang bukan orang yang nak couple, dan yang kalah bukan orang yang asyik larang orang dari couple. Baik, kita cari kebenaran.
Apabila masuk bab nak mencari kebenaran, kita rasa meluat pula untuk cari ‘orang agama’, apatah lagi mereka-mereka ini jenis yang suka menghukum. Tak apa, kita tak payah cari orang agama. Tapi kita tak suka pada orang agama tak bermakna kita tak beriman pada Al-Quran dan Sunnah, betul? Jadi kita buka sendiri Al-Quran dan Sunnah.Sekali lagi, kita nak mencari kebenaran.
Cari punya cari, dalam Al-Quran mahupun Sunnah, dalam 114 surah mahupun dalam Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Nasai, Ibn Majah, Tirmizi dan segala kitab hadis yang ada, langsung tidak dijumpai dalil yang membolehkan :
1.       Berhubungan antara lelaki dan perempuan selain pada perkara yang harus
2.       Berpegangan tangan atau berdating
3.       Bergayut , bergurau senda, bernada manja , usik mengusik dan berterbangan di pelangi bersama-bersama.
4.       Melazimi perkara-perkara / perbuatan-perbuatan yang membawa kepada mukaddimah zina
Kesemua di atas, yang terkandung dalam maksud ‘couple’ tidak ada nas yang membolehkannya , baik dari Al-Quran mahupun Sunnah.
Bahkan kita terjumpa pula dengan satu ayat di dalam Surah An Nur :
Firman Allah ta’ala :
“ Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman supaya menahan ( menundukkan ) pandangan mereka dan menjaga kemaluan ( kehormatan ) mereka..”
Firman Allah ta’ala :
“ Katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menahan ( menundukkan ) pandangan mereka dan menjaga kemaluan ( kehormatan ) mereka..”
Belek-belek lagi, jumpa pula Firman Allah ta’ala :
“Dan janganlah kamu merendahkan ( memanjakan ) suara kamu ketika bercakap , kerana dikhuatiri akan timbul keinginan ( nafsu ) pada orang-orang yang berpenyakit dalam hati mereka ..”
Kemudian kita termenung seketika. Walaupun tak mampu baca kitab arab, tetapi tafsir Al-Quran terjemahan dalam bahasa melayu berlambak dekat kedai. Bila baca dan perhati ayat-ayat Allah di atas, nampak macam terkena batang hidung sendiri pula.
Lelaki yang beriman? Akulah itu.
Perempuan yang beriman ? Akulah itu.
Merendah suara? Manja-manja masa bercakap ngan boyfriend? Mengusik-mengusik girlfriend? Akulah itu. Yelah, adat bercinta mestilah nak manja-manja. Tapi Allah larang.
Tak menjaga kehormatan? Nafsu? Hm, Akulah itu. Yelah, ada masanya keluar pegang-pegang tangan, duduk rapat-rapat. Ini pun Allah larang..
Baik, berbalik kepada perbincangan asal. Iaitu mencari kebenaran.
Sudahkah kita temui kebenaran tersebut?
Apabila kita buang rasa jengkel kita pada orang-orang yang selalu menegur atau mengkritik kita kerana bercouple, dan kita letakkan hal tersebut antara kita dan Allah, comfirm kita akan bertemu dengan persoalan2 di atas. Betul atau tidak, ada di kalangan yang asyik bercouple akan berkata begini :
“Ah, ini urusan aku dengan Tuhan. Kalau aku berdosa, itu aku dengan Tuhan. Kau sibuk apa? ”
Pada saya, kata-kata ini POSITIF, walaupun sesetengah orang menganggap macam negatif. Lebih-lebih lagi pada orang yang ikhlas tegur kawan dia supaya jangan bercouple, tetapi tiba-tiba dimarah sebegitu. Kurang asam betul. Akhirnya bergaduh tak sudah.
Kenapa saya kata positif?
Sebabnya, mereka-mereka ini masih sedar hakikat keterikatan diri mereka dengan Tuhan. Masih rasa bertuhan. Tinggal lagi, mereka tidak faham kenapa tidak boleh dan kenapa Tuhan larang. Tetapi kalau mereka benar-benar menggunakan akal dan hati mereka untuk mencari kebenaran, seperti contoh di atas, mereka pasti akan berhenti dan berusaha menghindari, kerana mereka tahu itu Tuhan yang cakap, bukan kawan.Hidayah milik Allah..
Cuma masalahnya adalah sesetengah orang yang mengungkapkan kata-kata di atas, mengaku itu urusan mereka dengan Tuhan, tetapi tidak pernah cuba untuk ‘menyelesaikan’ hal tersebut dengan Tuhan. Kalau menyampah dengan teguran manusia, pergilah kepada Tuhan. Buka  Al-Quran , baca terjemahan , contohnya ayat-ayat di atas. Kalau dah jelas lagi terang bahawa itu larangan Tuhan , kenapa masih tegar melakukan..?
Kecuali kalau anda sanggup menjawab begini :
“ Ah, itu urusan aku sendiri. Kau dengan Tuhan peduli apa?”
Anda sanggup?
Kesimpulan

Kita kembali kepada persoalan asal, Islam datang dengan syariat. Syariat datang untuk mencegah bukan untuk mengubati. Tapi kalau kita berdegil tidak bersetuju dengan bentuk cegahan, dengan alasan saya orang agama maka saya tahu batasan agama, halal dan haram yang di tegah dalam agama. Maka kita akan berdepan dengan ssesuatu risiko. Apa risikonya? Segala apa yang disebut iatu, baik dari segi 'jaga', 'janji', 'tak bincang benda-benda tak penting' , 'tak dengar suara' semua itu TIADA siapa yang JAMIN. Yang memberi jaminan adalah anda sendiri dan pasangan anda. 

Syariat Islam hadir adalah untuk mencegah sesuatu. Mereka lebih menyayangi pasangan dari menyayangi Allah? Apa buktinya? Larangan Allah supaya merendahkan pandangan pun tidak di buat. Apa buktinya? MMS gambar. Dengan MMS gambar, saya fikirkan sebenarnya ramai yang tidak akan menjaga pandangan. Kerana mereka akan meletakkan sesuatu gambar menjadi paparan dalam telefon ataupun laptop.


0 Responses so far: