Followers

Tuesday, August 28

Pertunangan Itu Satu Hentian Rawat

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 1:51 AM 0 comments




“Ya Allah, kami memohon cintaMu, cinta kepada orang-orang yang mencintaiMu, dan apa sahaja yang mendekatkan kami kepada CintaMu.. dan jadikanlah Engkau lebih kami cintai air yang dingin..”

Katakanlah: “Jika bapa-bapak, anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan Keputusan-Nya. dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.” Surah At-taubah :24

Sebelum saya memulakan artikel ini, saya ingin mengucapkan selamat bertunang kepada seorang sahabat saya di bangku persekolahan. Yang seusia dengan saya. Yang sejalan dengan saya.

Memang agak terperanjat bila dengar khabar berita gembira yang dia sudah bertunang, siapa yang tidak terperanjat, orang yang senyap dengan cinta terus bertunang setelah sebulan mengenali bakal isterinya. Alhamdulillah, sungguh berani dan yakin. Itulah sifat seorang pejuang muda.

Setahun yang di berikan bagi saya amat pendek. Dan amat singkat untuk kita bersedia menjadi seorang pendidik. Bukan sahaja sebagai seorang pendidik diri sendiri, malahan untuk mendidik isteri dan anak-anak yang makin membesar. Dari satu segi mungkin yang kita nampak hanya persediaan dari segi fizikal dan kewangan. Sama juga saya tanya dengan sahabat saya. Empat jam saya dengan dia berbincang mengenai hal perkahwinan.

“Kau dah sedia?” saya bertanya.

“ Sedia apa?”

“Persediaan jiwa dan fizikal?”

“ InsyaAllah, kalau kau tanya bab persediaan aku baru berapa percent. Aku nak kumpul dana nak buat majlis. Aku pun nak cari duit tepi.” Sahabat saya membalas jawapan saya.

“ Dari segi rohani? Kau dah sedia menjadi seorang suami?”

“ Dari segi rohani? Emmm, yang tu aku belum sedia. Macam mana nak jadi baik?”

“Setahun tu bagi aku tempoh yang cukup pendek. Sebab kita kahwin bukan untuk setahun dua, kita kahwin untuk tempoh yang panjang. Persediaan sebelum berkahwin, persediaan lima tahun lepas perkahwinan. Semuanya kita perlu hadapi.”

“ Tapi macam mana?”

Nak Jadi Baik, Nak Berubah Menjadi Baik

Inilah antara pertanyaan atau luahan dari pelbagai manusia sama ada yang dikenali ataupun tidak, namun satu kesimpulan yang dapat diutarakan di sini ialah, mereka mahu berubah. Tapi… hah, itulah masalahnya, ada perkataan “TAPI”. Yang akhirnya menjadi ALASAN kenapa perubahan itu tidak mampu untuk dilakukan. 

Dalam Chemical Engineering Fluid Mechanics, kita akan belajar mengenai konsep peralihan (transfer) atau pengaliran (flow). Di mana, jika satu peralihan atau pengaliran itu mahu berlaku, dia mesti kena ada satu benda yang kita panggil sebagai driving force. Contohnya, udara bertekanan tinggi akan ‘mengalir’ ke kawasan udara bertekanan rendah. Jadi, driving force nya di sini ialah, pressure gradient. Sama juga untuk pengaliran haba. Haba akan mengalir dari satu tempat yang panas kepada tempat yang sejuk. Driving force nya ialah heat gradient. Jika tiada driving forces, fluid atau bendalir itu akan digelar statik. Tidak berubah, tidak bergerak. 


Maka, jika kita mahu melakukan satu perubahan, mestilah kena ada driving force. Tidak kisahlah mahu berubah ke arah yang lebih baik dan menjadi yang terbaik atau berubah menjadi lebih buruk dan terus menuju ke dasar neraka yang paling dalam. Itu terpulang, kerana Allah sudah mengilhamkan kepada setiap daripada kita ini dua jalan. Pilih ikut suka kita yang mana kita rasabest

“Demi jiwa serta penyempurnaan (ciptaannya). Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya. Sungguh beruntung orang yang mensucikannya. Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.” 
[QS asy-Syams, 91:7-10]

Mudah. Jalan syurga atau jalan neraka. Mahu yang mana? Dan kalau sudah ada jawapannya itu, janganlah hanya lekat dimulut, tapi tidak lekat di hati. Kalau setakat cakap saja.. 

“Syurga!!!” 

Baik tanya pada budak sekolah yang tak mampu nak berfikir jauh lagi atau orang bukan Islam. Mereka pun saya percaya kalau kita tanya, nak masuk syurga atau neraka, mereka akan jawab syurga juga. Tapi, untuk orang-orang yang beriman, mereka bukan hanya sekadar seronok bercakap, melaungkan itu dan ini sahaja. Tetapi mereka akan berbuat untuk apa yang mereka katakan! Sebab Allah melarang mereka melakukan perbuatan, ‘cakap, tapi tak buat’, dan untuk mereka yang beriman pasti yakin dengan janji Allah. 

“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah amat besar kebencian di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan.” 
[QS As-Saff, 61:2-3] 

Jadi, jika kita mahu melakukan perubahan, perkara yang pertama mesti kena ada ialah kemahuan. MAHU atau TIDAK MAHU. Itu sahaja. Dia bukannya 'mampu' atau 'tidak mampu' dan macam-macamlah benda lain. MAHU atau TIDAK MAHU, itu sahaja. Kalau kita mahu, cakaplah apa sekalipun, lautan api sanggup diredah. Macam kalau kita mahukan seorang perempuan, cakaplah apa sekalipun, buruk mana atau jahat mana sekalipun, tapi bila kita sudah kata “MAHU”, maka tidak ada lagi penghalang ke arahnya. Tapi kalau kita kata kita “TAK MAHU”, maka sebaliknya lah yang akan berlaku. 

Itu merupakan satu contoh keinginan atau kemahuan seorang manusia yang cenderung ke arah untuk membakar diri sendiri. Belum lagi cerita tentang games, movie, tengok bola sampai tak solat dan lain-lain. Tapi, macam mana pula keinginan kita dalam hal-hal kebaikan? Hal-hal yang membuatkan hidup kita lebih tenang, lebih tenteram dan lebih bermakna? 

“Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik.” 
[QS Ali ‘Imran, 3:14] 

Wanita, harta, lepak, dan macam-macam lagi itu memang fitrah kita sebagai manusia. Tapi, kalau fitrah yang akhirnya membawa kita ke arah semakin jauh dari Allah itu bukanlah alasan untuk kita ‘halal’ bermaksiat kepada Allah. 

“Alah, standard lah couple, lumrah manusia untuk merasakan diri dicintai dan mencintai..” 

Haah. Betullah tu. Mencintai dan dicintai. Hidup bahagia di dunia sama-sama, pastu terjun dalam neraka sama-sama jugak Memang sehidup semati. 

Sama juga untuk kes yang lain macam tengok movie, tengok bola sampai lambatkan solat atau tidak solat langsung, kemudian buang duit bagi kat FAM dan RTM. Kononnya mahu dapatkan ketenangan atau release tension, tapi akhirnya semakin jauh dari Allah SWT. Inikah yang kita mahukan? Atau sebenarnya ada cadangan lain daripada Allah..


+++ 

Kadang-kadang, kita akan menemui satu endpoint atau titik mati dalam kehidupan kita yang memaksa kita untuk memilih. Memilih untuk sama ada kita mahu menjadi lebih baik dan menuju yang terbaik, atau sebaliknya sebagai corak masa depan kita. 

Seperti Mus’ab bin Umair yang akhirnya memeluk Islam setelah merasakan kekayaan, wanita dan kemasyhuran itu seolah tiada nilai, dan dia kembali kepada Islam kerana Islamlah yang membuatkan dia bukan sahaja hidup tenang dengannya, bahkan dia syahid atau mati kerana Islam. Begitu juga dengan Hanzhalah anak kepada ketua munafikin pada zaman Rasulullah, dia syahid hanya kerana keinginan dia untuk menjadi lebih baik. Dan juga Ikrimah bin Abu Jahal, hanya kerana merasakan diri dia telah berdosa, bahkan pernah menduduki carta orang yang wajib dibunuh, tapi akhirnya dia tahu dia kena berubah, dan destinasi akhir dalam hidupnya adalah syahid. Masya-Allah! Itulah mereka. 

Tapi kita di mana? Hidup kita ini untuk apa? Dan jika kita mati nanti untuk apa? 

Pertunangan Adalah Hentian Rawat dan Rehat

Kenapa pertunangan adalah hentian rawat dan rehat? Padahal saya kata di atas tadi bahawa pertunangan adalah masa yang amat singkat untuk kita catchup segalanya. Sebab di sini aspek yang utama saya nak ceritakan.

Aspek pengisian rohani dan jasmani diri. Kita acapkali alpa dengan pengisian dan persediaan rohani. Kadang-kadang sampai kita kelu lidah untuk berkata. Aku dah bersedia untuk menjadi suami dan seorang ayah.

Saya amat menekankan pengisian dan pendekatan rohani. Kerana sebagai seorang suami, kita wajib mengetahui ilmu agama untuk bekalan.

Kita kahwin bukan untuk setahun dua kita berkahwin, malahan, kita hendak berkahwin dengan pasangan seumur hidup.

Ada Allah telah menjelaskan dalam al-quran:

“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram.” 
[QS ar-Ra’d, 13:28] 

Kalau semakin kita mendengar nama Allah, semakin sesak nafas kita untuk lari, jiwa terasa semakin panas. Dengar pasal solat, berat hati kita untuk mengerjakannya. Dengar ada majlis ilmu atau halaqoh, mula dah berfikir-fikir alasan untuk lari daripadanya. Maka wahai yang sedang membaca, lebih baik kita buka mati, hati dan jiwa kita semula untuk berfikir. Inikah yang kita mahu persembahkan kepada Allah di akhirat kelak, atau ada benda lebih baik yang kita idamkan. 

Inilah soal rohani kita untuk pengisian yang kontang. Kita kadang-kadang kontang dengan ilmu, tetapi kita sombong untuk mengisikan dengan ilmu. Kita isikan dengan dunia. kita isikan dengan kelalaian dunia semata.

Kita kata nak lahirkan seorang generasi soleh?

Bagaimana kita mahu melahirkan generasi sleh andai kondisi soleh tiada dalam diri kita?

Kita nak anak-anak bangun malam tahajjud, tapi diri kita tidak memulakan?

Kata orang, “ Paku dulang paku serpih. Kata orang dia yang lebih”

Penutup: Orang Selalu Lebihkan Material Berbanding Rohani

Nak menjadikan anak soleh pada usia 13 tahun, harus bermula dari generasi sekarang, bukan generasi yang terbaharu.

Lihat sahaja contoh bagaimana Al-Fateh yang cemerlang di lahirkan. Bukan pada generasi Al-Fateh di lahirkan. Tetapi adalah dari zaman para sahabat yang ingin melahirkan Al-Fateh.

Lihat sahaja pada Ikhwanul Muslimin yang di tubuhkan Hassan Al-Banna. Bukan sehari dua Ikhwanul Muslimin terus menang. Tetapi berpuluh tahun.

Takkan kita nak anak yang soleh terus sahaja kita dapat anak yang soleh tanpa kita merubah peratusan dalam diri?

Renungkan.

Dari insan yang belum mempunyai ikatan.



0 Responses so far: