Followers

Saturday, July 28

Relakah Kau Menanti?

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 7:23 AM 0 comments


“Pada saya bila ditanya antara cinta dan sayang , maka saya berpandangan sayang mempunyai skop yang cukup luas berbanding cinta. Ini kerana cinta mempunyai sifat tidak ingin berkongsi. Berbeza berbanding sayang ia bersifat universal, sebab itu kita tak boleh memanggil isteri dengan cinta.

Sebagai contoh: “Cinta, cinta cinta cinta?, Cinta cinnnta Cinta. Kan kurang enak bunyinya”, apalagi kalau ditukar menjadi cipan lagi buruk bunyinya.. Tapi kalau sayang ia akan lebih enak : Sayang, sayang sayang sayang?, Sayang sayang Sayang”. Tapi kalau isteri orang Terengganu jangan panggil sayang, ia jadi Nasi Ayang, Ayang Goreng dan sebagainya”. Dewan ceria dengan ungkapan beliau.

Itulah kata-kata Ustaz Badlishah yang merupakan Pegawai Agama Daerah Temerloh yang berasal dari terengganu dalam Program Halaqah. Merungkai konsep cinta dan sayang.

Realiti dan Harapan

Setiap yang hidup pasti mati, pertemuan maka pasti akhirnya perpisahan. Kata orang, bila diri cuma memberi maka dia akan menerima. Mungkin ia berbeza dengan cinta. Ramai yang mencari bahagia namun masih ramai yang belum ketemu cinta itu. Mencari dilautan luas namun bertemu dialam sempit tak bermaya, namun semakin terang menuju jalan bahagia. Ungkapan ini mungkin saya akan dicop orang yang jiwang, kata-kata senget masyarakat sekarang. Namun ingin sekali hati berbicara tentangnya yang mana titik akhirnya berpaut didahan yang satu dengan seribu pandangan.



Ramai yang mencarinya, dan kebanyakkan mereka bertemu dengannya. Namun, kenapa diakhirnya berlaku perpisahan. Kononnya bercinta sampai kemati namun cinta berakhir ditengah jalan tanpa bertemu jalan. Manusia, khususnya kaum adam perlu melihat jauh ke hadapan, berkasih jika sekadar ingin memilih maka pilihan itu mungkin bertemu kegagalan. Ada mereka yang kononnya “memasang” ramai kononnya “ Bila lagi nak pilih, masa bujang la”. Betul dan tidak dinafikan. Tetapi fikirkanlah tentang perasaan orang. Begitu juga dengan wanita. Perlu difahami golongan ini memandang jauh ke hadapan sehinggakan menjerumus mereka kepada perkara seperti lelaki iaitu “Memasang” ramai. Inilah realiti sekarang, tulisan ini bukan sindiran sekadar meluahkan apa yang terbuku.


“ Kepedihan mencapai cita-cita adalah nikmat, keletihan dalam mewujudkan obsessi adalah ketenangan, peluh kerana kerja adalah pewangi, dan pujian yang baik adalah wewangi yang semerbak.” Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni Pandangan Setitis dari Lautan Nan Meluas

Ramai yang mencari bahagia dalam hidup, menunggu dan terus menunggu. Namun sedarkah kita keinginan manusia untuk bahagia sering tidak kesampaian. Ini disebabkan ramai manusia tidak tahu apa makna bahagia sebenarnya dan mereka juga tidak tahu bagaimanakah caranya untuk mendapatkannya. Jika kita mencari sesuatu yang tidak diketahui dan dikenali, sudah pasti kita tidak akan menemuinya. Oleh itu, usaha mencari kebahagiaan itu mestilah bermula dengan mencari apa erti kebahagiaan itu terlebih dahulu.

Apakah erti bahagia? Ada yang beranggapan erti bahagia itu relatif. Ia berubah-ubah dan berbeza antara seorang individu dengan yang lain. Bagi yang sakit, sihat itu dirasakan bahagia. Tetapi apabila sudah sihat, kebahagiaan itu bukan pada kesihatan lagi. Sudah beralih kepada perkara yang lain lagi. Ramai manusia yang mencari bahagia dengan mengorbankan bahagia yang sedia ada. Ada perkahwinan yang tidak mendapat persetujuan daripada ibubapa. Tega sungguh hati seorang anak meninggalkan ibu ayah demi meletakkan kesetiaan kepada yang belum pasti. Ingatlah redha Allah bersama dengan redha kedua ibubapa.

Bahagia tak semestinya memiliki tetapi ia sentiasa memberi. Tak semestinya cinta berakhir dengan terbinanya masjid yang tersergam indah namun ahli jawatankuasa di dalamnya bergolak. Namun alangkah indahnya bila kita menjadi peng”imarah” masjid itu yang mana menyelesaikan segala pergolakkan di dalamnya.

Persoalan Ikhtilat


Pernah diri ini disuruh untuk mengunkap persoalan ikhtilaf, sungguh jiwa ini tak mampu, bimbang ianya terkena pada diri. Namun, ramai rakan-rakan yang sudah berpunya, bermain SMS yang telefon bimbit tak lekang ditangan. Pernah aku berpesan kepada seorang rakan, biar lah sekadar SMS dan jangan keluar, Kerana jika keluar ia akan membawa kepada beberapa keburukan yang lain. Namun bagi mereka yang tersungkur di tengah jalan maka ingatlah satu Firman Allah;

“Diwajibkan kamu berperang, sedangkan ia yang kamu benci. Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui” (Al-Baqarah Ayat 216)

Pesanku, jika sayangkan seseorang maka relakanlah cintamu menunggu, menunggu kala syariat membenarkan. jika kamu seorang penanti cinta, maka relakanlah dirimu untuk menerima. Jika berat bagimu, maka relakanlah melepaskan ia pergi jauh nun sana. Jika kesanggupanmu mengatasi kebimbangan maka sabarlah dengan ujian. Ingat, sayang harta, kelak hilang ditelan zaman, cintakan dunia kelak dunia melambai pergi tatkala terdengar tiupan, sayangkan manusia kelak ia menjenguk terus menghilang. Labuhkanlah cintamu kepada Allah, kerana Dia kekal abadi.

Nasihat Buat Teman Yang Berkasih

Jangan menabur janji seribu benih, bimbang tumbuhnya beribu buah dendam,
Jangan panjang angan-angan bimbang tak terjangkau akal,
Jangan banyak bermain dengan maaf, kerana sukar untuk diterima,
Jangan terlalu bermain dengan kata-kata, bimbang sukar ditarik,
Jangan suka bersikap tidak jujur, bimbang pecah tembelang,


Dalam meniti hidup sikap kasih perlu tulus,
Hati sentiasa sangka baik pada yang lain,
Bangunlah dari kecewa, terus berlari menuju Allah,
Allah pinta diampunkan segala dosa,
Sesalkan hati penuh luka bila malam tiba,
Tempatkanlah diri bersama golongan mereka yang dikasihi Allah,
Moga nusrah tetap bersama.





0 Responses so far: