Followers

Thursday, December 8

Cerpen : Travelog Hati Mencari Cinta

Posted by Abdullah Imrran As-Sabar on 2:02 PM 0 comments






Aku akui,
Aku terlalu memilih dalam bab pemilihan isteri,
Tapi,
Aku memilih atas dasar iman,
Atas dasar yang di namakan seorang hamba,


Kita hendak bersama-sama membina mahligai yang indah,
Kita impikan bersama menuju ke arah husnul khatimah,
Yang membawa kepada kebaikan,
Dalam mencari satu cinta dan cahaya,
Aku harapkan sinaran
Ilahi punya sinaran,
Sinaran di atas satu sandaran.


Aku sedar,
Aku perlu menjaga hati,
Aku perlu menjaga dua hati,
Dua hati yang Allah berikan untuk hamba-Nya,
Dua hati yang bila di satukan akan menjadi tiga bahagian,
Aku perlu menjaga ke tiga-tiga bahagian itu,
Satu untuk aku suamimu,
Satu untuk dirimu zaujahku,
Satu lagi untuk Allah pemberi cinta di hati


Duhai bakal zaujahku,


Aku bukan seperti Saidina Ali r.a yang mempunyai akhlak yang cukup indah,
Yang boleh menawan hati baginda Rasul,
Yang menjadi suami kepada Fatimah Az-Zahra,
Yang menjadi bapa kepada keturunan baginda yang mulia.


Aku juga bukan seperti Luqman Al-Hakim,
Yang mampu memberi didikan pada anak-anaknya,
Sehinggakan namanya tercoret dalam salah satu lembaran cinta kita,
114 lembaran cinta ada tercoret satu nama,
Surah Luqman.


Aku juga bukan seperti Sultan Iskandar Zulkarnain yang agung yang menawan dua bahagian,
Yang menyatukan dua lembayung di bawah satu pemerintahan,
Yang menyatukan dua daerah hati timur dan barat,
Ke dalam satu daerah cinta,
Yang di kisahkan oleh pemikir dan ilmuwan Islam,
Yang di kaitkan dengan pemerintahan zaman lama,


Aku juga bukan seperti Ibrahim yang mencari cahaya,
Bila di lihat bulan, bila di lihat bintang, di lihat pula kepada mentari,
Ibrahim menemui satu kisah,
Menemui satu hikmah yang memberi Ibrahim satu cinta,
Kisah cinta Ibrahim ada di dalam 114 lembaran surat cinta Dia.
Tapi aku hanya insan kerdil,
Yang baru bertatih untuk menapak di dunia persekolahan yang cukup luas,
Aku hanya seorang hamba yang hanya mampu bersandarkan cintaku pada-Nya,
Bukan aku tidak memerlukan seorang wanita di sisi,
Bukan aku tidak memerlukan seorang penyeri di hati,
Bukan aku tidak memerlukan semua itu.
Aku ingin menjadi seperti mereka,
Aku perlukan semua itu,
Tapi aku tidak terkata,
Mulut terkunci,
Kelu,
Lidah tidak mengalunkan kata,
Aku tidak mahu mengungkapkan aku cinta,
Aku tidak mahu mengungkapkan aku melamar mu,
Setiap yang kita rancang hanya dalam pengetahuan Dia yang Maha Agung.


Tapi buat dirimu duhai muslimah,
Andainya di kau bersabar,
Andainya di kau redha dengan ketentuan-Nya,
Andainya di kau memahami pemikiran aku,
Aku rasa kita tidak akan lari dari mengejar cinta.


Dulu pernah aku nyatakan pada dirimu,
Biarlah kita membina perkenalan ini atas dasar iman,
Atas dasar taqwa,
Supaya kita di jauhkan dari perasaan hati,


Tapi kini,
Kita dah jauh dari landasan,
Aku mahu kita kembali kepada Ilahi.
Pemberi cinta sejati.


Kenapa aku sering katakan,
Istiharakh itu penting,
Istiharakh itu perlu,


Tapi atas dasar apa?
Atas dasar satu rasa,
Rasa cinta dan tawajuh hanya pada Dia.
Kenapa istiharakh?
Istiharakh dalam memburu satu cinta,
Bukan istiharkah siapakah suamimu!
Tetapi istiharakh siapakah yang bakal membawa kita kepada satu daerah cinta,
Daerah cinta yang lagi manis,
Daerah cinta yang lagi Allah redha,


Duhai dirimu,
Aku terkelu masa kau mengungkapkan,
Nak walimah tahun depan,
Kaget,


Bermacam persoalan bermain di minda,
Tunang atau walimah?
Walimah atau tunang?
Di mana pendirian mu duhai mujahidah?
Di mana asas imanmu duhai mujahidah?
Di mana di kau campakkan rasa ikhwahmu?
Di mana dirimu tatkala diri mu menyatakan tentang cinta?
-Terasing sendiri melihat denai-denai kehidupan-
-Abdullah Imran-
22 September 2011
24 Syawal


Lagu Irfan Makki- mabrouk mematahkan mainan perasaan aku. Aku mencari telefon bimbitku lalu ku capai. Aku lihat ada pesanan ringkas yang aku terima. Pesanan dari Amin Alias yang ingin berjumpa dengan aku. kawan sehalaqah dengan aku.


Aku menyarung baju sejuk dan mencapai kunci kereta lalu menuju ke tempat yang di janjikan. Di Pantai Minyak Beku Batu Pahat. Aku mencari-cari bayang dirinya.
Banyak perbualan yang aku akan bualkan dengan dia.


“ Ad, aku belanja kau sarapan hari ni. ermmm… kau jadi ke nak pergi Syria? Kan tengah bergolak kat sana. Kau tak takut? Kena tembak ke? berlaku rusuhan ke?”


“ InysaAllah. Kau doakan aku. aku perlukan doa sahabat aku.”


“ Habis Ad, kau nak jadi macam Harun ke?”


‘ Maksud kau? Apa dia? Jadi macam Harun yang macam mana? Jadi orang arab?”
Nama Sheikh Harun mengingatkan aku kembali. Selepas tamat pengajian di Kolej Islam Melaka dalam Ilmu Fiqh, Harun berlepas ke Yaman. Hampir dua tahun dia mengaji di sana bersama Habib Umar Al-Hafiz.


“ Bukanlah macam tu maksud aku. maksud aku, kau nak jadi macam Harun ke tak balik sini? Lama dah Harun tak balik. Facebook dia pun jarang dia online. Aku nak tanya khabar pun kadang-kadang tak sempat. Kau ni pun satu, kau mana boleh jadi orang arab. Kau dah berdarah Melayu. Keturunan Melayu. Mak kau pun aku kenal. Ayah kau pun dulu aku kenal. Kan mak kau cikgu aku. lainlah Harun, dia tu memang dah orang arab. Keturunan bajrai. Keturunan Habib Ali.” Ada riak sedih di wajah sahabat aku. aku sayu bila keadaan macam ni. paling aku tidak suka berpisah dengan sahabat-sahabat karib aku.


“ Taklah Min, mana ada. insyaAllah, kalau ada masa aku balik ke Malaysia. Kan Malaysia ni tanah air aku. batu Pahat ni, macam-macam yang ada dalam kepala aku. kau ni pun, macam pisah dengan makwe je sedih macam ni. kau ni dah walimah, ada isteri, kau patut lebih utamakan keluarga kau dari aku.” aku ingin kembali membujuk hati sahabat.


“ Keluarga dengan sahabat berbeza Ad, kau ngan aku. dah lama kita kawan. Kau kadang-kadang memberi aku galakan dan motivasi. Kau suka dengar masalah aku. kau suka memberi motivasi kat aku. sampai kadang-kadang masalah yang aku tidak dapat selesaikan kau dapat tolong aku selesaikan.”


“ InsyaAllah Min. kau masih ada lagi sahabat yang boleh mendengar. Sahabat yang setia dengan kita. Macam Amsyar, Ameer. Diorang tu pun boleh memberi pandangan yang berguna untuk kau.”


“ tapi, Ad. Kan kat sini ada macam-macam tempat belajar. Macam kat Kelantan, kan ada pondok. Kau boleh pergi situ? Hujung bulan boleh kau balik Batu Pahat? Dah lah keluarga kau dah berhijrah ke tempat lain. Kini, kau pun nak pergi jauh? Lagi jauh dari keluarga kau? Kau tak sedih nak tinggalkan kenangan kau di sini? Kenangan kau dengan Fasha?”
Fasha, panggilan dari kawan-kawan dia. Tapi pemilik nama Siti Fashareena Asikin yang menuntut di Universiti Utara Malaysia memang selalu bermain di ingatan dan memori. Dialah yang memperkenalkan aku kepada cinta yang tidak boleh duduk dekat-dekat. Dialah jua yang memperkenalkan kepada aku cinta yang tidak boleh selalu berhubung melainkan atas urusan penting. Kadang-kadang masa aku dengar lagu Suhaimi Meor Hassan dan Ana Raffali kalau berpacaran memang terkena kat batang hidung aku.


“ Alah Min, kalau kita ingat saja kenangan kita. Sampai ke mana kita tak boleh kembangakan minda kita. Aku tau Min, bukan senang kita nak lupakan kenangan manis. Tapi, kenangan manis tu lah yang membuatkan aku sentiasa menjadi ingin lebih baik. Kenangan pahit yang aku ada. Aku buat sebagai tempelan mana yang koyak.” Aku mengusap lembut bahu dia. Aku mula rasa sebak di dada. Tak dapat menipu perasaan hati. 


“ Habis macam mana dengan cadangan kau yang kata kau nak bertunang? Kau nak tinggalkan tunang kau selepas kau bertunang? Berpisah jauh?”


“ Taklah Min. aku dah tak jadi nak tunang. Wanita pilihan aku, dah ada pilihan hati dia. Penuntut di Mesir dalam jurusan perubatan. Sama tempat dengan sepupu aku. sepupu aku pun kenal lelaki tu. Lagi baik dari aku. lagi soleh dari aku.”


Amin terdiam melihat aku. macam tidak percaya dengan kata-kata yang aku keluarkan.


“ Kenapa kau pandang aku macam tu?”


“ Kau tabah Ad. Aku tak macam kau. Walaupun kita selalu pergi usrah bersama. Tapi kau 
lagi tabah dari aku. aku nak jadi Syabab macam kau. Syabab yang tabah dalam ujian yang Allah berikan pada kita. Syabab yang tabah untuk mendidik anak-anak dengan didikan Islam. Tapi, aku perlukan kekuatan dari sahabat aku. Kau Ad. Kau sahabat aku yang selalu memberi aku kekuatan hati dan jiwa. Habis barang-barang hantaran kau semua? Barang-barang persediaan kau semua macam mana? Membazir gitu je lah? ”


“ Tabah? Aku harap aku senantiasa tabah dan kuat Min. Cuma kau tidak pernah nampak aku menangis. Kau pun tak pernah nampak aku merintih. Semuanya aku serahkan pada Allah. Kau nak tau kenapa? Sebab Allah yang memberikan kita setitik perasaan. Perasaan sayang yang cukup subjektif dalam diri kita. Perasaan rindu yang mana kita je yang tau kita sedang merindui. Perasaan sedih yang hanya kita sahaja yang mengetahui bagaimana perasaan derita. Tapi macam mana aku boleh kuat dan tabah? Macam mana aku boleh harungi semua ini dengan senyuman? Aku kembalikan semuanya kepada Ilahi Tuhan sekalian alam. Dia yang mencipta perasaan itu, Dia juga yang memberi kita perasaan itu. Dan aku hanya meminjam. Dan sebagai peminjam, aku perlu memulangkan kembali pada Dia. Dia yang Maha Pemberi dan Dia jugalah Yang Layak Menerima. Bila aku rindu. Aku selalu ingat pada kata-kata arwah tok aku. letakkan batu asas rindu kita tu pada yang Haq, supaya kita tidak tersesat jalan.”


“InsyaAllah. Sebenarnya kau tak perlukan aku dalam hidup kau. Kau Cuma perlukan Allah dalam diri kau. Andai kau selalu bersama Allah. Andai kau selalu bangun malam. Andai kau selalu basahkan lidah mu dengan zikrullah. Kau akan dapat kekuatan yang tidak di duga. Lahir dari jiwa kau yang ikhlas lagi baik dari lahir tanpa rasa setitik keikhlasan dalam hati.Aku doakan kau di kurniakan ketabahan dalam hati. insyaAllah, ada jodoh aku, aku jumpa. Allah pun suka hambaNya berusaha dahulukan? Baru berserah dan bertawakal kepada Allah. Taklah Min, barang-barang tu semua aku bagi kat adik aku. adik aku lagi memerlukan dari aku.” aku tersenyum sambil menghirup udara pagi di pantai.


“ Min, sebenarnya, kau ada masalah yang kau nak ceritakan pada aku? dari riak mata kau. Aku tengok kau. Penuh dengan kesedihan. Kenapa? Ada masalah lagi dengan keluarga kau?” aku mencongak apa yang bermain di fikiran sahabat sefikrah dengan aku di kala ini.


“ Entahlah. Aku nak cakap pun tak tau nak ceritakan. Aku sendiri tak tahu, yang mana hujung. Yang mana pangkalnya. Yang mana hulu. Yang mana hilirnya.” Ada keluhan berat di dalam helaan nafasnya.


“ Kau ni, cuba ingat Allah. Lepas tu kau cerita pada aku perlahan-lahan. Sebelum aku pergi. Mana tau aku boleh tolong. Mana yang mampu aku tolong. insyaAllah, aku akan bantu. Mana yang tidak dapat aku tolong. Aku doakan supaya kau di berikan kekuatan hati dan jiwa. Moga Allah bersama kau sahabat.”


Hujan yang turun sedari semalam tidak menunjukkan sebarang tanda akan berhenti. Andai dua, tiga hari hujan masih lagi turun sebegini, alamatnya banjir akan melanda. Kerajaan negeri telah sibuk menubuhkan pusat pemindahan banjir di kampung. Hati aku gusar melihat paras air sungai semakin meningkat naik. Masing-masing berpusu-pusu ingin mengemas barang dan membeli keperluan semasa banjir. Tidak tertinggal aku sekali. Tapi, kaki aku berasa berat untuk melangkah. Aku hanya mengemas baran-barang dokumen penting untuk di selamatkan. Dan di letakkan di tempat tinggi.


Hati aku masih lagi berat apabila mendapat panggilan ke bumi anbiya’. Bumi Syam. Bumi yang penuh dengan sirah nabi dan para sahabat. Bukan aku tidak mahu , tapi hati aku lebih berat kepada Madinah, di situ ada jasad Rasulullah. Kekasih yang ku rindui. Lain yang aku mohon, lain yang aku dapat. Mungkin ada hikmah Allah letakkan aku di bumi Syam. Syam yang sekarang di kenali sebagai Syria sedang bergolak dengan pemberontakan rakyatnya yang mahukan perubahan.


Aku masih lagi teringat akan kata-kata arwah Tok Ayah.


“ Ad, andai kau rindukan atok. Atau kau rindukan sesiapa sahaja yang berada di dalam hati kau. Cuba kau main layang-layang.”


“ kenapa tok dengan layang-layang? Apa kaitan layang-layang dengan perasaan rindu kita tok?” aku tergaru-garu kepala yang tidak berapa gatal.


“ kalau ad main layang-layang. Ad cuba anggap layang-layang tu sebagai perasaan rindu Ad. Ad terbangkan ia cukup tinggi setinggi awan. Tapi, Ad jangan pula lepaskan tali dengan banyak.”


“ maksud Tok? Kenapa ad tak boleh nak lepaskan tali dengan banyak?”


“ sebab, kalau Ad lepaskan tali dengan banyak. Perasaan itu akan jatuh terhempas. 
Cukuplah sekadar berpada-pada sahaja.”


Kata-kata yang indah, andai kau merindui seseorang kau lihatlah layang-layang yang terbang tinggi. Apabila ia tidak di kawal dengan baik, ia akan jatuh lalu patah.
Aku hanya menganggukkan kepala tanda faham. Tapi, sebenarnya masa itu aku langsung tidak mengerti apa maksud Tok Ayah. Itu sudah belasan tahun dahulu. Kini usia aku seudah menginjak ke arah 30 tahun. Usia yang makin akan mematangkan fikran aku. tapi, kenapa pada masa itu aku tidak betah bertanya, andai hujan turun di kala ini, macam mana kita nak main layang-layang? Aku biarkan perasaan membuai jiwa aku.


Syabab yang merindui seorang perlu kuat bila menghadapi dugaan. Perlu kuat dalam segala bentuk yang di hadapi. Seorang perindu tidak akan menjadi perindu apabila ia menzahirkan perasaan rindu. Seorang pencinta tidak akan menjadi bencinta andai dia tiada benci dan cinta dalam hati.


Ingat pesanan arwah Tok Ayah membuatkan aku bertambah kuat. Bertambah matang dalam hidup. Bumi Syam. Tunggu aku. aku akan bercinta dengan kau. Bumi para anbia. Bumi yang mempunyai khazanah dunia sebelum zaman Nabi Muhammad. Pemerintahan Rom bertapak di bumi Syam.


Syam. Tunggu aku.....


0 Responses so far: